M/S «BOA KING»
– «BOA QUEEN» – AHTS'er til Taubåtkompaniet fra Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Boa Limited/Taubåtkompaniet AS i Trondheim fikk 30. juni – over et år forsinket – overlevert to ankerhåndteringsskip fra Dalian-verftet i Kina. Skipene var verftets byggenummer AH 23-2/1 og AH 23-2/2. Rederiet har ytterligere to ankerhåndteringsskip under bygging ved samme verft, og også disse skipene er kraftig forsinket.
Opprinnelig var det meningen at «Boa King» og «Boa Queen» skulle leveres henholdsvis mars og april 2000, men av forskjellige grunner kom skipene først til Stavanger henholdsvis 25. og 15. august i år. Når de to neste vil bli levert, tør rederiet ikke ha noen formening om. Opprinnelig skulle de leveres i juli og oktober i år.
«Boa King» og «Boa Queen» er designet av Vik-Sandvik og har typebetegnelsen VS 468 II AHTS. Vik-Sandvik – inkludert Skipskonsulent – har gjennom årene opparbeidet seg god erfaring med bygging av skip ved kinesiske verft, på godt og vondt.
De to nybyggene er konstruert og bygget til klasse i Det Norske Veritas @1A1, E0, Tug, Supply Vessel SF, LFL*, FiFi I og II, Dynpos AUT, og de har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 70,00 m |
Lengde p.p. | 61,40 m |
Bredde på spant | 16,00 m |
Dybde til 1. dk | 7,60 m |
Scantling draught | 6,90 m |
Bruttotonnasjen er 2260 tonn og nettotonnasjen 725 tonn. Skipets kapasiteter er følgende: 900 m3 dieselolje, 600 m3 ferskvann, 300 m3 ballastvann, 520 m3 boreslam, 270 m3 brine, 270 m3 methanol, 70 m3 base oil, 200 m3 rig chain locker og 240 m3 sement. Lastedekket har en lengde på 40,20 m, en bredde på 13,20 m og et areal på 535 m2. Skipene er utstyrt med hospital, og kan i et nødstilfelle ta hånd om 300 overlevende.
Maskineri
Skipene er utstyrt med to Caterpillar hovedmotorer koblet til hvert sitt Scana Volda gear og vribar propell i dyse, hvert anlegg på 5650 kW, noe som gir en trekkraft på 200 tonn. For og akter er det en Brunvoll sidepropell på 735 kW hver, i tillegg er det forut en azimuth thruster på 880 kW. Farten er oppgitt til ca. 17,5 knop max, og 13 knop service. Skipene er utstyrt med APV Heat Exchanger varmevekslere fra AS Norco, Oslo.
Diverse
Rolls Royce Marine har vært hovedleverandør på utstyrssiden, med en utstyrspakke til over 50 millioner kroner. Blant annet har Rauma Brattvaag levert to vinsjpakker med ny design, alene verdt 35 millioner, mens Tenfjord har levert fire styremaskiner, avd. hareid har levert fire high lift ror, hekkruller og bulkanlegg fra avd. Brattvaag, mens UMAS har levert tavler. Den kombinerte taue/ankerhåndteringsvinsjen har en kapasitet på 400 tonn, de to tuggervinsjene 10 tonn.
Dekkskranen av foldetypen, på henholdsvis 5t v/10m og 10t v/7m, er fra Hydralift, mens Karmøy Winch AS har levert to Karmfork haikjefter og tauepinner. FiFi-anlegget er fra Kværner Eureka. Elektroteknisk konsulent har vært El-Design AS. Det dynamiske posisjoneringssystemet er levert av Kongsberg Simrad.
Skipet har innredning for 20 personer, fordelt på fem lugarer.