M/S «FAR SCOTIA»

– supplyskip fra Brattvaag til Farstad

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brattvaag Skipsverft AS overleverte 16. juli sitt byggenummer 78, et forsyningsskip av typen UT 755, til Farstad Supply AS, Ålesund. M/S «Far Scotia» er det femte skipet som er levert fra Brattvaag til Farstad de siste 10 årene. Det er også det 20. skipet av denne typen fra Aker Brattvaag-gruppen i samarbeid med Brevik Construction AS. Og fortsatt gjenstår 15 skip i ordrebøkene.

Farstad Shipping ASA er nå landets største supplyskipsrederi med 35 skip i flåten, pluss fem nybygg underveis. Skipene opererer over hele verden, ikke bare i Nordsjøen. Etter overleveringen gikk «Far Scotia» inn på en kontrakt med ASCO plc UK for å betjene installasjoner på britisk sokkel.

«Far Scotia» er et plattform supply-skip, prosjektert og tegnet av Rolls-Royce Marine AS. Det er beregnet på å transportere utstyr, containere, rør, sement, forskjellige typer væsker som brennolje, ferskvann, borevann, oljebasert slam, brine etc. til, fra og mellom oljeplattformer og andre installasjoner til havs.

Foruten designpakken når det gjelder byggenr. 78, har Rolls-Royce Marine-gruppen levert en utstyrspakke som består av hovedmotorer, propellanlegg, sidepropellere, gear, styremaskiner, el.tavleutrustning, bro- og kontrollromskonsoller, vinsjutrustning, høyløftror, passivt stabiliseringssystem og sementanlegg. Skroget er bygget ved Aker Tulcea i Romania.

M/S «FAR SCOTIA»
er bygget til klasse @ 1A1 – SF – E0 – i Det Norske Veritas – og ellers i henhold til gjeldende internasjonale regler og krav for denne type skip med ubegrenset fartsområde.

Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.67,00 m
Lengde p.p.61,80 m
Bredde på spant 16,00 m
Dybde i riss til h.d.7,00 m
Dypgang lastet5,90 m
Dypgang design5,00 m
Dødvekt ca. 2700 tonn

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver utvikler 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein 600 AGSC propellanlegg med vingediameter 2800 mm, via to reduksjonsgear av samme fabrikat. – Fart v/4 m er 14,5 knop.

Styremaskineriet er av Tenfjord fabrikat, og betjener to høyløftror. Både forut og akterut er fartøyet utrustet med en Kamewa Ulstein 250TV sidethruster på 590 kW. Like aktenfor forre sidethruster er anbrakt en Azimuth thruster, Ulstein Aquamaster, type TCNS 73/50-180 på 590 kW.

Hver av fremdriftsmotorene driver en Stamford akselgenerator, mens den øvrige strømforsyningen besørges av to Volvo Penta dieselmotorer, tilkoblet hver sin Stamford generator. Nødaggregatet består også av en Volvo Penta motor med Stamford generator.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum A/S, kompressorene er fra Sperre Industri og Lønsethagen Industrivare, separatorene for brennolje og smøreolje er av type Helisep og Alfa Laval. Kjelutrustningen er levert av Pyro. Varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat, levert av A/S Norco Oslo.

Proviant-kuldeanlegget kommer fra Teknotherm, mens isoleringsarbeidene er forestått av R&M; Industrier. Det ventilasjonstekniske er utført av Miljø-Teknikk og sanitæranlegget av Johansen Maritime.

Tanknivåene holdes under oppsikt via et UMAS-anlegg.

Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et karbondioksid-anlegg fra Heien Larssen.

Dekk
Dekksmaskineriet er av lavtrykkhydraulisk type fra Rauma Brattvaag og omfatter ankerspill, capstans og tuggervinsjer. En kombinert elektrohydraulisk dekks-/redningskran er levert av Hydramarine.

Vinduer, branndører og plastdører er fra Trinoxx, de vanntette dørene er av type Winel fra Blom Marine AS, mens anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter. Skuta er oppmalt med systemer fra International Maling, og antigroesystemet er fra Interyards. Pickup-båten er fra Norsafe i Hydramarine daviter mens redningsflåtene er av type Viking. Det løse brann- og sikkerhetsutstyret er fra Erling Haug AS.

Innredning
Skipet er arrangert med lugarbekvemmeligheter for 24 mann, 12 enmannslugarer for mannskapet og tre passasjerlugarer hver for fire personer. I innredningen er benyttet Akerpanel fra Norac og noe Fibo-paneler. Styrehuset er utstyrt med spesialstoler fra Maritime Partner, og vindusviskerne er type Wynn.

Byssemaskineriet er levert av Mare Safety. Vakuum-toalettsystemet er av type Jets Vacuum.
De elektriske installasjonene er utført av Brattvåg Elektro, med hovedtavle fra UMAS, som også har levert bro- og maskinromspulter og alarmanlegg. Elektronisk utrustning er levert og montert av Emil Langva A/S, Ålesund. Forøvrig er vedlikeholdssystemet levert av Tero Marine AS.

Byggeprogrammet videre ved Brattvaag Skipsverft A/S omfatter åtte supplyskip. Det første er nok en UT 755 til Consensus Fjord i september.