M/S «FAR SWAN»

— supplyskip fra Simek til Farstad Supply

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Farstad Supply AS, et heleid datterselskap av Farstad Shipping ASA, tok 15. mai levering av det første av to UT 745L forsyningsskip fra Simek AS i Flekkefjord. Skipet var verftets byggenummer 98. "L" i typebetegnelsen betyr at skipet er forlenget med ca. 5 meter i forhold til konvensjonelle UT 745, i dette tilfellet for å imøtekomme befrakterens ønske om at skipet skal ha moon-pool og ROV. Befrakteren er det britiske oljeselskapet ASCo UK i Aberdeen, som for tiden har åtte Farstad-skip i arbeid.

Farstad Supply AS har et ambisiøst nybyggingsprogram, med til sammen ytterligere seks skip i ordre ved forskjellige verft. Det store aktivitetsnivået kan delvis tilskrives samarbeidet med australske P&O.; Farstad og P&O; Australia eier hver 50 prosent av selskapet P/R International Offshore Services ANS, som nylig har kontrahert en UT 755 ved Brevik Construction og en UT 719-2 ved INP. Dette selskapet overtok forøvrig i mars flåten til det australske oljeselskapet Woodside Petroleum Ltd., bestående av to AHTS'er og en PSV. De øvrige fire nybyggene skal eies 100 prosent av Farstad. Det er en UT 755 som bygges ved Aker Brattvaag, en UT 722L som bygges vedLSB, en UT 728 fra Ørskov samt søsterskipet til "Far Swan" fra Simek.

Skipene er alle utviklet av Ulstein Ship Technology AS og må etterhvert kunne sies å være basert på et gjennomprøvet konsept. Innenfor Farstad-sfæren har UT 745 en god forhistorie.

UT 745 er spesielt utviklet for å betjene de ulike gass- og oljeinstallasjonene i Nordsjøen. Store dekksareal (nær 1000 m2) og tanker for frakt av mud, brine, brennolje, ferksvann, methanol, sement, base oil og drillwater, gjør UT 745 meget anvendelig. Sirkulære mudtanker er en del av skipets styrke. Disse reduserer byggeprisen og forenkler rengjøringen. Selve konseptet karakteriseres som byggevennlig og dermed som en rimelig investering sammenlignet med en del andre designs. Stor dødvekt (4.670 tonn) og en dekkslastkapasitet på 2.600 tonn illustrerer skipets kapasiteter.

Fra Ulstein Ship Technology får vi opplyst at energiforbruket per tonn fraktet last er på samme nivå som tilsvarende fartøy med dieselelektrisk drift, men med langt lavere investeringskostnader. Seksjoner til dette skipet er bygget i Polen.

M/S «Far Swan»
er bygget til Det Norske Veritas klasse +1A1, SF, E0, Oil Rec, LFL*, DK+, HL(2,8), T-MON, DYNPOS AUTR (IMO DP II), og har følgende
hoveddata:

Lengde o.a.89,40 m
Lengde p.p.80,75 m
Bredde på spant 18,80 m
Dybde h.dk.7,60 m
Dypgang6,20 m
Fart ca.15 knop

Dødvekttonnasjen er oppgitt til 4.670 og skipet er beregnet på føring av all slags last til oljeinstallasjonene. Det er utstyrt med tanker for føring av flytende last som olje for drift av strømaggregat, samt vann for konsum og forbruk. I tillegg er skipet utstyrt med spesielle tanker for føring av spesiallast som slam til boring, salt-lake, parafin, metanol m.m. Det er videre utrustet for å motta oppsamlet olje ved eventuelt oljesøl. Egne tanker, i alt åtte stykker på totalt 400 m3, for føring av tørrlast som sement og lignende er også installert. Det frie lastedekksarealet på 960 m2 gir god stueplass for rør til rørlegging, containere med mat og ellers nødvendig utstyr til installasjoner til havs som ikke føres i tankene ombord. Skipet har som nevnt også moon-pool og ROV for undervannsarbeider.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Ulstein Bergen BRM-9 rekke-dieselmotorer som hver utvikler 3.975 kW (totalt 10.800 hk). Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg, der propellene har en diameter på 3500 mm, via reduksjonsgear av samme fabrikat av type 1500 AGSC.

Skipet er arrangert med to Ulstein høyløftror, og styremaskineriet er av Ulstein Tenfjord-fabrikat. Forut er fartøyet utrustet med to Kamewa Ulstein 375 TV baugpropellere på 883 kW/1200 hk og en VROS med tilsvarende effekt. Akterut er fartøyet utrustet med to Kamewa Ulstein sidepropellere, type 250 TV, hver på 736 kW.

Hver av fremdriftsmotorene driver en Leroy Somer akselgenerator, hver på 3000 kVA, mens den øvrige strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3412 TA dieselmotorer, forbundet med hver sin Caterpillar generator. Nødaggregatet består av en Caterpillar 3304 T dieselmotor tilkoblet en generator av samme merke.

Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum A/S. Kompressor-utrustningen er av Sperre-fabrikat, mens separatorene er av type Alfa Laval og kjelutrustningen av Pyro-fabrikat. Kjøleanlegget for proviant er levert av Øyangen Kulde, mens kjøleanleggets air-condition er Teknotherms. Isoleringsarbeidene er forestått av verftet selv. Det ventilasjonstekniske er utført av Miljø-Teknikk A/S, og tanknivåene holdes under oppsikt via et Ulstein Automation-anlegg. Maskineriet er brannsikret ved hjelp av karbondioksid-anlegg fra Unitor, som også står for brannbekjempelsesutstyr med skum. Brannvarslingsanlegget er levert av Scana Servoteknikk.

Innredning
Skipet er arrangert med lugarbekvemmeligheter for 62 personer, men vil seile med 10 manns besetning som alle har egen lugar med dusj og toalett. Det er også arrangert med hospital, messe og dagrom. I innredningen er benyttet møbler fra Contract Møbler, Akerpanel på skott og Danacoustic-plater oppunder dekk. Baderomsmodulene kommer fra Norac AS, Ringebu. Byssemaskineriet er av Beha-fabrikat og vakuum-toalettene er av type Jets Vacuum. Styrehusstolene er av Nor-Sap-fabrikat.

De elektriske installasjoner er utført av Flekkefjord Elektro AS og omfatter blant annet en stor pakke fra Ulstein Automation som består av hovedtavle, bro-/maskinromspulter og E0-alarmanlegg. Også skipets elektroniske utrustning er levert og montert av Flekkefjord Elektro, og består for det meste av Furuno-utstyr.

Det er også installert S.G. Brown gyrokompass fra ProNav og Simrad Robertson AP-9 Mk 3 autopilot. Skipet er utstyrt med Kongsberg Simrad dynamisk posisjoneringssystem.

Dekk
Vinduer og lysventiler kommer fra Marine Aluminium og det hydrauliske dekksmaskineriet, inkludert tuggervinsj og capstan, er levert av Rauma Brattvaag. Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Dekkskranene og MOB-båt-daviten er levert av Hydramarine.

Redningsutstyret omfatter bl.a. en MOB-båt fra Maritime Partner, samt et antall Viking redningsflåter. Lanternene er levert av Tranberg, mens lyskasterutrustningen er fra Norselight. Glamox har forestått leveranser av armaturer. De vanntette skyvedørene er fra IMS, mens Nor-Pro har levert branndører. Overflatebehandling og oppmaling av skipet er utført av firma Sicoat og systemer av merke Sigma er benyttet.

Verftet
Etter overlevering av «Far Swan» skal verftet levere søsterskipet i oktober og ytterligere en UT 745 til Gulf Offshore i februar neste år.