M/S «HIGHLAND FORTRESS»

– supplyskip fra Søviknes til Skottland

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Søviknes Verft AS kunne 12. juli overlevere sitt byggenummer 133 til Gulf Offshore N.S. Ltd. i Aberdeen. Skipet er et avansert forsyningsskip med dynamisk posisjonering, utvidet overbygg og moon-pool for sjøsetting av fjernstyrt miniubåt (ROV). I følge Gulf Offshore skal skipet erstatte et 1982-bygget skip med samme navn.

Den nye «Highland Fortress» er et supplyskip av typen UT 755L/ROV, som er av UT-Design. Typen er en forlenget utgave av UT 755-serien og det sjette skipet levert av Aker Brattvaag-gruppen til Gulf Offshore de siste 10 årene. Det er samtidig det første skipet i en serie på ni nybygg til det samme rederiet i perioden 2001 til 2003.

Gulf Offshore N.S. Ltd. Aberdeen er et datterselskap av det amerikanske GulfMark Offshore Inc., som for tiden opererer en flåte på 50 forsyningsskip over hele verden.

M/S «HIGHLAND FORTRESS»
er bygget for å transportere diverse utstyr, containere og rør på dekk og sement, samt diverse type væsker som brennolje, ferksvann, drillvann, oil mud, brine etc. i forskjellige tanker. Skipet vil gå mellom rigger og plattformer til havs og oljebaser på land. I tillegg har skipet fått installert et dobbelt dynamisk posisjoneringssystem, samt en "moonpool", som skal brukes til å betjene fjernstyrte undervannsfarkoster, såkalte ROV'er, som brukes til inspeksjons- og undervannsarbeider på havbunnen.

Foruten designpakken har Rolls Royce Marine-gruppen levert en utstyrspakke som består av hovedmotorer, propellanlegg, sidepropeller, gear, styremaskiner, el.tavleutrustning, bro- og kontrollromskonsoller, vinsjutrustning, høyløftror, passivt stabiliseringssystem og sementanlegg.

Skroget er bygget ved Aker Tulcea i Romania, et datterselskap av Aker Brattvaag, og slept til Søviknes for ferdiggjøring. Skipet er bygget til klasse @ 1A1 – SF – E0 – Dyn Pos Autr – MCA for world wide opeeration i Det Norske Veritas — og ellers i henhold til gjeldende internasjonale regler og krav for denne type skip med ubegrenset fartsområde.

Hoveddata:

Lengde o.a.72,00 m
Lengde p.p.66,80 m
Bredde på spant 16,00 m
Dybde i riss til h.d.7,00 m
Max dypgående5,91 m
Dødvekt ca.3119 tonn

Bruttotonnasjen er oppgitt til 2244 tonn og nettotonnasjen til 936 tonn. Brennstoffkapasiteten er 917 m3 – ferskvann 796 m3 – base oil 208 m3 – brine 774 m3 og liquid mud 774 m3. Det er fire cementtanker på til sammen 200 m3 plassert i lengderetningen midt i fartøyet. De to kompressorene har hver en kapasitet på 23 m3/min ved 80 psi.

De øvrige lossekapasiteter er: Brennolje 1x200 m3/time ved 9 bar – Borevann 1x150 m3/time v/9 bar – Brine 1x75 m3/time v/18 bar – Ferskvann 1x200 m3/time v/9 bar – Liquid mud 2x75 m3/time v/24 bar – Base oil 1x150 m3/time v/9 bar.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver utvikler 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein fire-bladet vripropellanlegg med vingediameter 2900 mm via ACG-KP-680/4-2900 reduksjonsgear med oversetning 3,84:1, også Kamewa Ulstein fabrikat. De to koblingene for hovedmotorene, hver med to rader høyelastiske gummielementer, er av type Vulkan, Rato-S G2721. Poscon inngår i utstyret.

Styremaskineriet er av Tenfjord fabrikat, som betjener to Ulstein høyløftror. Forut er fartøyet utrustet med en Kamewa Ulstein 150TV sidethruster på 590 kW, og akter samme fabrikat og type, som også utvikler 590 kW. Like aktenfor forre sidethruster er anbrakt en Azimuth thruster (WROS) (360¡), type Ulstein Aquamaster TCNS 73/50-180 på 736 kW.

De to fremdriftsmotorene driver hver en Stamford akselgenerator på 1875 kVA – PTO-driftene er forsynt med hver sin Vulkan Rato-S G1731 koblinger med tre rader høyelastiske gummielementer. Den øvrige strømforsyningen besørges av to Caterpillar dieselmotorer, tilkoblet hver sin Caterpillar generator på 312,5 kVA. Nødaggregatet består av et Caterpillar generatorsett på 62 kVA. Eksosopphenget er fra Vibratech AB.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum A/S, startluftkompressorene er fra Sperre og arbeidsluftkompressorene fra Lønsethagen Industrivare, separatorene fra Alfa Laval og Helisep og kjelutrustningen fra Pyro. Varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat, levert av A/S Norco Oslo.

Proviant-kuldeanlegget kommer fra Teknotherm A/S, mens isoleringsarbeidene er forestått av R&M; Industrier. Tanknivåene holdes under oppsikt via et UMAS-anlegg.

Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et karbondioksid-anlegg fra Heien-Larssen, – mens el.tavleutrustningen, bro- og kontrollroms-konsoller, samt alarm-/overvåkningssystem er fra UMAS.

Dekk
Dekksmaskineriet er av lavtrykkshydraulisk type fra Rauma Brattvaag og omfatter ankerspill på maks. trekkraft 12 tonn, to capstans ˆ 8 tonn trekkraft og to tuggervinsjer, hver med 10 tonns trekkraft. En Hydramarine kombinert elektrohydraulisk dekks-/redningskran er på tre tonn SWL og har maks. radius 16 meter. Ankere og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter og leiderne fra Gurskøy Sveiseindustri AS.

Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, branndørene er av type Winel fra Blom Marine, som også har levert utvendige GRP-dører. De vanntette er fra IMS. Til oppmaling av skipet er benyttet produkter fra International Maling. Pickup-båten er fra Norsafe i Hydramarine daviter – redningsflåtene, seks i tallet og hver med en kapasitet på 20 personer, er av type Viking.

Innredning
Skipet er innredet for en besetning på 38 personer. Styrehuset er utstyrt med stoler fra Maritime Partner, og vindusviskerne er av type Wynn. Vakuum-toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Byssemaskineriet er hovedsakelig levert av Mare Safety mens vaskerimaskiner er levert av den elektriske installatøren, som har vært Haram Elektro A/S. Den elektroniske utrustningen er levert og montert av Emil Langva A/S, Ålesund. Skipet har Phontech intercom.anlegg og dynamisk posisjoneringsanlegg fra Kongsberg Simrad. Vedlikeholdssystemet er fra Tero Marine A/S.

Byggeprogrammet videre ved Søviknes Verft AS omfatter syv offshore-skip, alle UT i forskjellige varianter. Det neste, en UT 745 E til Island Offshore, skal leveres i november.