M/S «LADY GURO»

– AHTS fra Korea til Farstad

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

P/R International Offshore Services ANS, et selskap som eies på 50/50-basis av Farstad Shipping ASA og P&O; Australia, overtok 23. november en AHTS av typen UT 719-2 fra det koreanske verftet INP Heavy Industries Co. Ltd. Skipet var verftets byggenummer 1120.

IOS-flåten består av 15 eiede skip, hvorav 10 AHTS, tre PSV og to i bestilling hos Simek AS for levering i mars og juli 2003. Selskapet har ingen egen organisasjon, ettersom det drives av de to mor-selskapene. Farstad Shipping ASA er forretningsfører for IOS mens P&O; Maritime Services i Melbourne tar hånd om driften av de åtte skipene som IOS for tiden har i Australasia. De øvrige drives av Farstad.

M/S «LADY GURO»
er bygget for følgende formål: Føre forsyninger til plattformer, føre rør som dekkslast, føre flytende last i tanker, utføre tauing og ankerhåndtering, bekjempe branner på oljeplattformer, ta seg av oljeforurensning på havet og utføre buksering. For sistnevnte formål er skipet utstyrt med en kraftig baugfender.

Hoveddata

Lengde o.a.61,90 m
Lengde p.p.53,95 m
Bredde på spant 15,50 m
Dybde h.dk.6,80 m
Dypgående 5,20 m

Dødvekttonnasjen ved 5,75 m dypgående er 1750 tonn. Det frie dekkarealet er 400 m2. Skipet har bekvemmeligheter for et mannskap på 15 og 10 passasjerer.
Tankkapasitetene er 800 m3 ballastvann/borevann, 450 m3 ferskvann, 600 m3 brennolje, 340 m3 methanol/xylene og 75 m3 slop.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse 2005 kW v/825 o/min., som er koblet til hvert sitt Kamewa Ulstein TC firebladet 105/75-280 propellanlegg med diam. 2800 mm, via to reduksjonsgear av samme fabrikat. Dette gir skipet en fart på 14,3 knop. Bollard pull ved minimum 4000 kW er 65 tonn. Begge gearene er utstyrt med PTO for Leroy Somer akselgeneratorer på 1800 kVA hver. Fartøyet har Vulkan fleksible koblinger, og de to styremaskinene fra Tenfjord kontrollerer hvert sitt High Lift høyløftror.
Thrusterarrangementet består av tre Kamewa Ulstein 250 TV på 590 kW hver, hvorav to er forut og en akterut. Strømforsyningen besørges av et Caterpillar-anlegg, i tillegg til de allerede nevnte akselgeneratorene. Som nødaggregat og havneaggregat er også installert Caterpillar.
Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) har levert kompressorer. Proviantkjøleutstyret og ventilasjonsanlegget kommer fra Novenco Hi-Pres, mens tankpeileanlegget er fra UMAS. Unitor har levert et CO2 brannslukkingsanlegg, og brannvarslingsanlegget er fra Servoteknikk.

Dekk
Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineriet, og dekkskranen er fra Hydralift. Dae Kyo har hatt leveransen av vinduer og lysventiler. Vindusviskere er merke Jung A. Plastdørene er levert av Winel.
MOB-båtene av type Seabear 23 i Vestdavit daviter. Lanterner er fra Aqua Signal og lyskastere fra Norselight. Tauepinner og haikjeft er fra Karmøy Winch. Pumpeutrustingen er fra Ing. per Gjerdrum AS. Fi-Fi fra Kværner Eureka.

Diverse
Skipet er innredet for til sammen 25 personer. Bysseutstyr og vaskeriutstyr er levert av Electrolux. Vakuumtoalettsystemet er en Jets Vacuum-leveranse. Tre styrehusstoler er merke NorSap 1500. UMAS er leverandør av hovedtavle, bro- og maskinromspulter og alarm- og overvåkingssystem. Det elektroniske utstyret ombord består blant annet av Furuno FR-2835 S S- og FR-2125 radarer X-band, Furuno FE-700 ekkolodd, Sailor radiostasjon og vaktmottaker, Furuno DS-80 logg, Yokokawa gyrokompass og autopilot, Kongsberg Simrad dynamisk posisjoneringssystem, Sailor VHF og Vingtor intercom-anlegg. Furuno Fax-210 værkartskriver, Icom bærbare VHF’er, Sat.com St. B og St. C fra Sailor, samt Sailor GMDSS A3 pakke.