M/S «LAURA MÆRSK»

— første skip i ny serie fra Odense Staalskibsværft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygget som ble levert fra Odense Staalskibsværft A/S til Maersk Sealand den 20. april med byggenummer 171, er det femte skipet som bærer navnet "Laura". Dåpen fant sted 31. mars, og gudmor var fru Christine Kühne. "Laura Mærsk" som visstnok har kostet ca. US$ 65 millioner, blir ført av kaptein Finn Kuhn Jensen med Allan Nørgaard Eriksen som maskinsjef. Med containerkapasitet på ca. 3700 teu er denne serien tilsynelatende mer beskjeden enn 21-skip-serien som ble avsluttet med "Chastine Mærsk" tidligere i år.

Når vi sier "tilsynelatende" er det fordi det i pressen blir opplyst at dette er verdens største reeferskip, målt i kapasitet for fryselast, der sammenligningen blir trukket med konvensjonelle reeferskip.

Vi er ikke helt sikker idet spesialbygde "Dole Chile" og "Dole Colombia" som ble omtalt i Skipsrevyen i nr. 6/1999, med sine 2047 teu/1000 feu har omtrent like stor reeefercontainer-kapasitet som Mærsk-skipet. Vi skrev den gangen at det var verdens største reefer-container skip.

Containerskipene har gradvis gjor sitt innhugg på frysemarket, men under Asia-krisen som startet i slutten av 1997, trålet containeroperatørene markedet etter nye typer last, og reefermarkedet var et naturlig valg. Det var vel bare de konvensjonelle reefer-operatørene som trodde at dette skulle bli et midlertidig fenomen, og at containerskipene ville forlate frysemarkedet når økonomien forbedret seg. Realitetene er at når rederier med store midler til disposisjon først har fått smaken på noe, ønsker de selvsagt å fortsette veksten. Over halvparten (56%) av verdens fryselaster skipes i dag av containerskip, og intet tyder på at det stopper der.

M/S «Laura Mærsk»
settes i første omgang inn på en service fra Europa via Suez til Oman og India. Hvordan linje-nettet blir når alle skipene i serien er levert, vet bare rederiet selv. Men det er verd å merke seg at med en bredde på 37,7 m kan ikke skipet bruke Panamakanalen.

M/S «Laura Mærsk» er selvfølgelig også konstruert av Maersk Ship Design med følgende
hoveddata:

Lengde o.a.365,84 m
Lengde p.p.255,30 m
Bredde på spant 37,70 m
Dypgang full dwt 14,00 m
DWT60.500
BT50721
NT21671

Containerkapasiteten er 3700 teu, og reeferkapasitet omgjort i volum ca. 2.173.600 kubikkfot med ca. 1100 reefer-plugger. Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping.

Maskineri
Hovedmotoren er en MAN B&W; Samsung-bygget, type 10K90MC, som utvikler 62.200 hk ved 94 o/min. Dette gir skipet en service-fart på 24,6 knop. Et ror- og propellkontroll system er levert av EMRI A/S Danmark.

Hjelpemaskineriet omfatter fem MaK/Enmaco type 9M25 dieselmotorer á 3000 hk. Sidethrusterne er av Kawasaki-fabrikat.

Pumpeutrustningen er fra Desmi, kjelene fra Aalborg Industries og separatorer fra Alfa Laval. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger.

Viking har hatt leveransen av redningsflåter, og Hempels nye tinnfrie malingsprodukter er benyttet til oppmaling av skipet.

Odense Staalskibsværft A/S skal levere hele serien på seks skip i løpet av 12 måneder med bnr. 172 som neste levering ca. 20 juni. Deretter følger bnr. 172 ca. 24. august, bnr. 174 ca. 4. oktober og bnr. 175 ca. 5. desember.