M/S «LEGONA»

– turistbåt fra Westplast

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Westplast AS på Leinøy kunne 5. juli overlevere en skyss/turistbåt i scirocco-skrog til turistbedriften Finnøy Sjøhus AS. Båten er i første rekke bygget for å ta fiskeinteresserte turister raskt ut i havet mellom Molde og Ålesund, og har derfor fått stor dekksplass. Den er verftets byggenummer 51.

Havfiske blir en stadig mer populær beskjeftigelse blant tilreisende turister, og reiselivsbedriften Finnøy Sjøhus AS har altså satset på en båt til tre millioner kroner for å dekke dette behovet. Bak Finnøy Sjøhus står blant andre Runar Myklebust, som for ni år siden overtok det nedlagte handelsstedet og fiskemottaket på Finnøya. Siden den tid har han målbevisst arbeidet for å utvikle en levedyktig turistbedrift på stedet, med hotell, restauranter, nye kaianlegg etc. Og nå også en hurtiggående båt, som kan ta turistene raskt ut i havgapet.

M/S «LEGONA»
er prosjektert av GS Marine AS i Gursken, som også har bygget skroget. Båten har plass til 23 passasjerer og to manns besetning, noe som er få passasjerer for en såpass stor båt ( ca. 50 fot). En skyssbåt av denne størelsen ville kunne ta over 40 passasjerer, og forklaringen er naturligvis at eierne har prioritert dekksplass for opplevelser og fisking.

Og ikke minst fart. De to motorene yter til sammen 600 hk, og gir båten en fart på 27 knop. Dermed tar det ikke lang tid å bringe turistene ut til de attraktive fiskeområdene.

Hoveddata

Lengde o.a.14,74 m
Største bredde4,12 m
Dybde i riss1,70 m

Tankkapasitetene er 1700 liter brennolje og 300 liter ferskvann.

Diverse
De to hovedmotorene er av merke Sabb Iveco Aifo 8460 SRM 50, som hver utvikler 300 hk. Motorene er koblet til to Sleipner propellanlegg, via ZF gear. Også styremaskinen og baugpropellen er fra Sleipner.

Pumpene er av merke Flojet fra Sleipner og TMC samt Wale fra Leif H. Strøm, som også har levert ventilasjonsanlegg, varme- og sanitæranlegg samt anker og kjetting. I maskinrommet er det benyttet Rockwool isolasjon og CO2-brannslukkingsanlegg fra Fosnavåg Notbøteri. Sistnevnte har også levert båtens fortøynings- og redningsutstyr. Brannvarslingsanlegget er fra Autronica, type Bx 9A. Vinduer og lysventiler er fra Colt Industrier, Libra Plast AS har levert en utvendig GRP-dør og Aqua Signal lanterner og lyskastere.

I innredningen har Rovde Møbelfabrikk vært en dominerende leverandør, men også Nordmøbel AS har bidratt. Bysseovnen er fra Beha. Roy Endre Håvik har hatt snekker- og innredningsarbeidet i tillegg til at han har laget overbygget i sandwich.

De elektriske installasjonene er utført av Bigset Elektroservice AS, mens O. Øverland har levert mye av det elektroniske ustyret, blant annet VHF, nødkommunikasjonssettet og nødpeilesenderen. Båten er forøvrig utstyrt med JMA 2253 radar.