M/S «LEINEBJØRN»

– snurper/tråler fra Larsnes Mek. Verksted til Leinøy

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

P/R Nye Leinebjørn DA ved brødrene Kurt Åge og Andreas Leine, 6094 Leinøy, fikk overlevert den kombinerte snurperen/tråleren «Leinebjørn» fra Larsnes Mek. Verksted AS, Larsnes 15. desember. Nybygget var verftets byggenummer 38. Båten er av Vik-Sandvik-design, og skroget er bygget i Vyborg i Russland.

M/S «Leinebjørn» erstatter en 20 år gammel båt med samme navn. Gamlebåten var 70 meter lang mens den nye er noe kortere, men derimot et par meter bredere. De to unge fiskerne har ikke planer om å skaffe seg større kvoter, men bare overføre konsesjonen fra den gamle til den nye båten. Nye «Leinebjørn» har følgende

hoveddata:

Lengde o.a. 64,00 m
Lengde p.p.56,40 m
Bredde13,00 m
Dybde i riss til 1. dk.8,60 m
Dybde i riss til 2. dk.6,10 m
BT1517
RSW1553 m3

Tankkapasitet er for brennolje 440 m3 og for ferskvann 52 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3612 TA dieselmotor som yter 4640 hk ved 900 o/min., koplet til et Scana Volda propellanlegg via et Scana Volda reduksjonsgear av type ACG 85/750. Propelldiameteren er 3800 mm. Styremaskinen er en Tenfjord. Fartøyet har to Brunvoll sidepropellere, en forut på 800 hk og en akterut på 950 hk.
Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3412 TA hjelpemotorer på 620 kW, som driver to Caterpillar generatorer. Båten har også en akselgenerator type AEM. Castrol leverer smøreolje til båten.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler og kompressorene fra Sperre. Alfa Laval har levert separatorene og Vatløy Kjøleservice proviantkjøleanlegget. UMAS har levert tankpeileanlegg og Wangsmo ventilasjonsanlegg.
RSW-anlegget er fra Optimar AS. Isoleringsarbeidet er utført av verftet selv. Brødrene Dahl AS har levert Lyng aktuator for fjernbetjening av ventiler, og dette er det største anlegg som noensinne er levert til en fiskebåt (100 ventiler). Brannvarslingssystemet er fra Servoteknikk.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Karmøy Winch, som også har levert kraner og fiskepumpe. Vakuumpumpenalegget er fra Optimar AS. Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter, plastdørene av Libra Plast mens vinduene er fra Polen. MOB-båten er fra Norsafe i davit fra Koppernæs. Norselight er leverandør av lyskastere, mens lanterneutrustningen kommer fra Tranberg. Star Carboline malingssystemer er benyttet til oppmaling av fartøyet.

Innredning
«Leinebjørn» er innredet for en besetning på 12 personer. Innredningen er utført med paneler på innvendige skott fra Contec AS og himlinger fra Danacoustic. Innredningsdørene er fra Baggerød. Møbler er fra Contract Møbler. Toalettsystem er fra Jets Vacuum, og Norac Ringebu har levert toalettmodul. Mare Safety har levert bysseutstyr som innbefatter Beha bysseovn.
De elektriske installasjonene, inkludert hovedtavle, er prosjektert og levert av Hareid Elektriske Teknikk AS. Alarmanlegget er fra UMAS og verftet har selv stått for bro- og maskinromspultene.

Elektronikk
Ulstein Elektro AS har levert og installert elektronisk utstyr. Navigasjonsutstyret omfatter Furuno FAR-2135 S og FAR-2115 X radarer, Furuno FCV-1200 ekkolodd, Simrad høyfrekvent sonar, Furuno FSV-24 og TS-331 trålsonarer, Simrad Robertson RGC 12 gyrokompass, Simrad Robertson AP 9 Mk III autopilot, Furuno GP-80 GPS og Furuno Telchart kartplotter. For kommunikasjon er installert Furuno FS-5000 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, to Furuno VHF'er; FM-2520 og FM-8500 samt Tron bærbare VHF'er, og Mini M fra Thrane & Thrane. Videre er båten utstyrt med Tron 40S og 45SX nødpeilesendere og Sart radartransponder, Taiyo TDL 1550 peileapparat, Simrad PI 30 dybdesensor, Aanderaa vindmåler, Furuno Felcom 12 Inmarsat C og SeaTel satellitt-TV. Intercom-anlegget er merke Vingtor, og antenneutrustningen er fra Comrod.

Larsnes Mek. Verksted skal levere bnr. 39, et hjelpefartøy for Sanco Shipping AS, i mai 2002.