M/S «LUNA MÆRSK»

– siste skip i L-klassen fra Odense Lindø

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det sjette og siste skipet i den såkalte L-klassen – en serie containerskip til Maersk Sealand – ble overlevert tidlig i januar, etter omfattende prøveturer, fra Odense Staalskibsværft, Lindø. Dåpen fant sted allerede 8. desember ved utrustningskaien, og gudmor var grevinne Victoria Bernstorff-Gyldensteen, hustru til grev Frants Erich Bernstorff-Gyldensteen, medlem av styret i A/S Dampskibsselskabet Svendborg.

M/S «Luna Mærsk» er verftets byggenummer 176, og har etter sigende kostet ca. 81 millioner dollar. Som de andre skipene i serien er «Luna Mærsk» er et såkalt postpanamax containerskip, det vil si at det er for bredt til å kunne passere Panamakanalen. Skipet har plass til 3.700 containere, hvorav inntil 1000 kan være reefercontainere, plassert både i lasterom og på dekk. Et omfattende hjelpemaskineri holder kjølemaskineriet gående, og i tillegg er det arrangert et spesielt vannkjølesystem til returvarmen fra kjølemaskineriet.

M/S «Luna Mærsk»
er hjemmehørende i Helsingør. Besetningen teller 15 personer, og ledes av kaptein Frank Krog Larsson og maskinsjef Birger Oskar Larsen. Umiddelbart etter levering ble skipet satt inn i Maersk Sealands verdensomspennende linjeservice.
Skipet er som sine søstre konstruert av Maersk Ship Design med følgende

hoveddata:

Lengde o.a. 265,84 m
Lengde p.p. 255,30 m
Bredde på spant 37,70 m
Dypgang full dwt 14,00 m
DWT60.500
BT50721
NT21671

Containerkapasiteten er 3700 teu, og reeferkapasitet omgjort i volum ca. 2.173.600 kubikkfot med ca. 1100 reefer-plugger. Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping.

Maskineri
Hovedmotoren er en MAN B&W; Samsung-bygget, type 10K90MC, som utvikler 62.200 hk ved 94 o/min. Dette gir skipet en service-fart på ca. 25 knop. Et ror- og propellkontroll system er levert av EMRI A/S Danmark.
Generatoranleggene omfatter fem MaK type 9M25 dieselmotorer á 3000 hk og en Caterpillar type 3512B, levert fra Enmaco Motorer AS. Sidethrusterne er av Kawasaki-fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Desmi, kjelene fra Aalborg Industries og separatorer fra Alfa Laval. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger.
Viking har hatt leveransen av redningsflåter, og Hempels nye tinnfrie malingsprodukter er benyttet til oppmaling av skipet.
Lyngsø Marine AS har levert skipets automasjonssystemer, som blant annet ivaretar sikker drift av hovedmotoren. Maskinkraften blir kontrollert av et hel-elektronisk styresystem, som beskytter hovedmotoren mot skade ved en potensiell overbelastning, ved å varsle maskinisten. Andre systemer, som Diesel Manoeuvring System og Bridge Telegraph System kontrollerer hovedmotorens omdreiningstall i forskjellige faser, som under nedkjøring og nedstengning. Et Universal Control System tar seg av alle UMS maskineri-alarmer og overvåkingsoppgaver, og sørger for at maskinistene blir alarmert dersom feil skulle oppstå i maskinrommet. Dette alarmsystemet er koblet opp mot en felles plattform for både maskin- og brorelaterte alarmer.

Odense Staalskibsværft A/S har fått ordre fra Søværnets Materiel Kommando på to fleksible støtteskip for levering i 2004.