M/S «MARIANNE»

– sjark fra Arctic Boat til Nord-Norge

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

P/R Marianne DA ved Sigmund og Terje Kristoffersen i Vannvåg fikk 11. mai overlevert M/S «Marianne» fra Arctic Boat Rødskjær AS. Båten er verftets byggenummer 073 og er en Arctic 50 som er konstruert av Polarkonsult AS.

Båten skal drives i helårsdrift med passive redskap som garn og line. Fartøyet erstatter redernes fartøy med samme navn, som nå er kondemnert. Nyebåten er bygget med integrert, stor bulb-baug og 100 prosent tverrhekk, som har vist gode sjøegenskaper, stor bære-evne akter og lavt drivstoff-forbruk. Fartøyet er levert med bankfiske 1-sertifikat. Skroget er bygget i GUP/FRP levert av Dicab AS, og fartøyet er arrangert med to lugarer forut med fire faste køyer.

Hoveddata:

Lengde o.a.14,95 m
Bredde5,50 m

Lasterommets kapasitet er ca. 47 m3, brennstofftankene rommer 5000 liter og ferskvannstankene 2000 liter. Drivstoff-forbruket er ca. 0,2 liter diesel pr. kilo fisk.

Maskineri
Akterut er det montert en 12 liters MAN D2866 LE dieselmotor, som yter 303 hk ved 1800 o/min., koblet til et Helseth propellanlegg via et Mekanord 270 HS reduksjonsgear. Propelldiameteren er 1400 mm. På gearet er det to kraftuttak for senere innmonering av utstyr for reketrål. Styremaskinen er type Tenfjord. Ålesund Supply & Service AS har levert CO2-anlegget for brannslukking i maskinrommet og Autronica brannvarslingsanlegget av type BX 9A.

Dekk/innredning
Båten er lukket på babord side på akterdekket for å gi bedre arbeidsforhold ombord. Verftet har selv lagt opp hele hydraulikkanlegget på dekk, med rustfrie rør. Lorentzen har designet anlegget, og i tillegg levert 500 kg bomvinsj og bomsvingvinsj. Et spill på 3 tonn, samt etterhaler, er flyttet over fra gamlebåten.

Vinduer er fra Colt Industrier AS i Tvedestrand. Erling Haug AS, Tronheim, har levert redningsutstyret, som inkluderer en 6-manns RFD gummiflåte. Verftet har selv stått for både utvendige dører og innredningsdører. Lyskasteren er fra gamlebåten.

Steinar Jensen i Trondheim har levert møbler og bro- og maskinromspulter. Innredningspaneler er fra Fibo, og i byssen er det innmontert en Dickinson Pacific oljeovn. I dørken er installert «Arctic» dørkvarme og 220 V (panelovner) finnes "overalt" ombord.

Diverse
Det elektronisk navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er stort sett flyttet over fra gamlebåten, og installert av Hay Maritime AS. Styrehusstolene er fra Sørlandets Aluminiumsprodukter.

Arctic Boat Rødskjær AS har fire sjarker i ordre for levering fra nå og frem til oktober.