M/S «METHO»

– reketråler til Molde

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødr. Hukkelberg AS på Aukra overleverte i slutten av juni en 50 fots reketråler til Roger Hammerø i Molde. Båten er byggenr. 141, – ikke hos Brødr. Hukkelberg - men hos Mjosundet Båt og Hydraulikk AS. Sistnevnte har nemlig levert båten ferdig innredet, med innmontert propell og ror, til Brødr. Hukkelberg, som så har stått for den endelige utrustningen.

Fartøyet er bygget etter Mjosundet Båt og Hydraulikk sitt konsept med knekkspant og V-formet kjøl, og overbygg plassert forut. De akterste fire meter av skroget er stålforsterket med 8 mm plater fra kiming og opp. Tegninger og beregninger er utført av Navatek i Kristiansund.

I dekkshuset er det kombinert messe/bysse, to tomanns-lugarer, WC/vaskerom og dusj. Styrehuset har nedgang til innredningen i akterkant og utgang til bakkdekk på styrbord side. På hoveddekk er lasteromsluken 1,5 m lang og 2 m bred.

Lasterommet er kjøleisolert og forøvrig er fartøyet utstyrt med to rulledempingstanker.

Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.14,99 m
Lengde p.p. 13,98 m
Bredde i dekk 5,47 m
Største bredde5,82 m
Dybde i riss3,04 m

Tankkapasitetene er 4000 liter brennolje og 3.300 liter ferskvann. Lastevolumet er 50 m3.

Maskineri
Fremdriftsanlegget består av en Nogva/Scania DI12 hovedmotor på 360 hk, Nogva gear og Helseth propellanlegg. Mjosundet Båt og Hydraulikk har levert en sidepropell på 50 hk.

Brødr. Hukkelberg AS på Aukra har stått for tekniske installasjoner i maskinrom, inklusive montering av hovedmotor og hjelpemotor. I tillegg er all dekksutrustning montert ved Brødr. Hukkelberg. Dekksutrustningen omfatter blant annet trålarrangement med bom, vinsjer og nettromler. I tillegg er det montert inn en ny kran av typen Hiab. Hydraulikkanlegget er montert av Brødr. Hukkelberg, og sentrale komponenter er levert av Hägglunds Drives. På arbeidsdekk er det montert inn rekekoker og rekesorteringsmaskin, og det er tilordnet lukearrangement med heis til lasterom.

Diverse
De elektriske arbeidene er utført av Midsund Elektro AS og de elektroniske av O. Øverland AS. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består blant annet av en Furuno M-1832 radar, Skipper ES ekkolodd, Simrad Robertson AP-45 autopilot, Furuno SC-60 GPS-navigator, Sailor VHF, Tron 1K nødpeilesender og Sart radartransponder, Nokia mobiltelefon og Telchart/Olex kartmaskin. Lanternene er fra Tranberg og lyskasteren fra Seematz.