M/S «NORMAND CUTTER»

– kabellegger fra Ulstein Verft til Solstad

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Solstad Shipping AS overtok 31. mai det første av to avanserte kabelleggingsfartøyer fra Ulstein Verft AS. Skipet, med byggenummer 257, er det største som noen gang er bygget ved Ulstein Verft – til og med større enn hurtigruteskipet «Polarlys». Det kan utføre alle typer operasjoner innen legging og vedlikehold av fiberoptisk kabel fra grunne til store havdyp (5000 m) over hele verden. Det skal også kunne utføre ploging for å grave ned kabler på havbunnen, samtidig som det opererer et fjernstyrt undervannsfartøy (ROV). Skipets kontraktspris er ca. 400 millioner kroner.

Skipet er designet av Vik-Sandvik i nært samarbeid med Solstad Shipping og Ulstein Verft, og har fått typebetegnelsen VS 4125 C. Det har en dødvekttonnasje på 10.000 dwt og en lastekapasitet på ca. 7000 tonn kabel. Rekkevidden er på over 6000 sjømil, det vil si at det skal kunne legge en fiberoptisk kabel mellom Europa og Amerika i Žn operasjon. Skipet kan holde det gående i ca. 40 døgn uten å måtte gå til land.

Det andre skipet skal leveres i oktober, og begge skipene er bortbefraktet til fiberoptikk-selskapet TyCom for en fast periode på tre år, med adgang til forlengelse på to ganger tre år for begge skipene. Kontraktsverdien av den første tre års-perioden er ca. 655 millioner kroner.

Det er det økte behovet for telekommunikasjon, blant annet som følge av Internett, som har skapt et nytt marked for rederiene med legging og vedlikehold av kabler. Og selv om aktivitetene (nedgraving av kabler) er nært beslektet med offshorefartøyenes, er det verd å merke seg at dette markedet har ingen ting med olje og gass å gjøre. De store telekommunikasjonselskapene legger nå kabler på havbunnen fra kontinent til kontinent. Brudd på en slik kabel er svært kostbart for selskapene. Derfor er det behov for fartøyer som både kan legge kabler, samt til enhver tid rykke ut på hasteoppdrag for reparasjoner og vedlikehold.

M/S «NORMAND CUTTER»
er det tiende skipet Ulstein Verft bygger for Solstad. Akterdelen og baugseksjonen er bygget i Polen, mens forskip og maskinromsseksjonene er levert av verftets avdeling i Vannylven og lokale underleverandører. Fartøyet er det første fra Ulstein med ferdigbygde casingsmoduler. Det er spekket med avansert, høyteknologisk utstyr, og har en luksuriøs innredning for til sammen 70 personer.

Det har følgende

hoveddata

Lengde o.a.127,50 m
Lengde p.p.112,93 m
Bredde på spant23,40 m
Dybde i riss h.dk.12,00 m
Dypgående sommer8,40 m

Skipet måler 12.435 bruttotonn og 4.110 nettotonn. Tankkapasitetene er 3377,9 m3 gassolje, 751,8 m3 ferskvann, 3989,3 m3 ballastvann og 66,8 m3 smøreolje. De to hovedkabeltankene rommer hver 1560 m3, de to reservetankene 120 m3 hver. Skipet er klasset i DNV til +1A1, E0, HELIDK, DYNPOS AUTR, CABLE LAYING VESSEL.

Maskineri
Både for hurtig fremdrift (16 knop) og for å holde skipet i nøyaktig posisjon i hardt vær under kabelleggingen, er det utstyrt med et avansert maskineri og propellanlegg. Det har to diesel-elektrisk drevne fremdriftspropellere, to sidepropellere i akterenden, to sidepropellere forut sammen med en opptrekkbar azimuth thruster i baugen.

Kraftstasjonen består av to MaK 9M32 dieselmotorer hver på 4320 kW, og to MaK 8M32 på 3840 kW, som driver fire ABB generatorer, et par på 5400 kVA og et par på 4800 kVA. Både frekvensomformerne og elektromotorene er også fra ABB. Havneaggregatet består av en Caterpillar 3508 TA dieselmotor på 963 kW, som driver en generator av samme merke på 1138 kVA. Nødaggregatet er også Caterpillar, der motoren er en 3306 TA på 205 kW.

De to thrusterne akterut er av type Brunvoll på 1200 kW, drevet av to ABB elektromotorer, de to forut også Brunvoll/ABB på 1500 kW. Azimuthen forut er også fra Brunvoll, på 1500 kW, men elektromotoren her er en Loher. De to styremaskinene fra Tenfjord betjener hvert sitt High-Lift-ror.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval. Teknotherm har levert fryse- og kjølemaskineriet, mens verftet selv og R&M; Industrier har stått for isolasjonsarbeidet. UMAS har levert tankpeileanlegget, ABB Miljø ventilasjonsanlegget, Unitor CO2-anlegget for brannslukking, mens Pyro har levert kjelutrustningen.

Dekk
Det meste av kabelleggingsutstyret er levert av Hydralift, og består blant annet av en 20 tonns kabelmaskin, en 25 - 30 tonns kabeltrommelmaskin, en 6 tonns "dra av – hold igjen" vinsj, samt tre 2 tonns kabeltransportenheter. Kran-utrustningen er levert av Hydralift og Bergen Hydraulic og består av en dekkskran akterut på 25t/15m og 12t/26m, to dekkskaner midtskips på 2t/12m og to foldekraner forut på 2t/12m. Dreggen Crane har levert en elektrisk traverskran på 5 tonn.

Plogutstyret består av en 60t SWL A-ramme, en 130 tonns tauevinsj og en vinsj for navlestrengen til plogen. Anker- og fortøyningsutstyret består av to 30 tonns kombinerte anker/fortøyningsvinsjer forut og to 15 tonns fortøyningsvinsjer akterut fra Rauma Brattvaag. Vinduer og lysventiler er fra Blom Marine.

Redningsutstyret består blant annet av to overbygde livbåter, hver med plass til 70 personer, en MOB-båt for 10 personer, samt seks Viking redningsflåter, hvorav fire tar 25 personer og to tar 20 personer. Livbeltekassene er fra Bruksplast AS. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.

Innredning
Skipet er som nevnt innledningsvis innredet for 70 personer, og innredningen er adskillig mer luksuriøs enn det som er vanlig på offshore-skip. Den består i hovedtrekk av 41 enmannslugarer, 10 tomannslugarer, alle med wc/dusj, en kafeteria og en kaffebar, to dagrom og et bibliotek, konferanserom med tre tilstøtende kontorer, skipskontor og helikopter-resepsjon. Dessuten sykestue med to senger. Sanitærsystemet er levert av Jets Vacuum. På skottene er anvendt Contech paneler, montert av R&M; Industrier og verftet selv. Møblene er fra Contract Møbler og bysseutstyret fra Termo Storkjøkken. De elektriske og elektroniske installasjonene er utført av Ulstein Elektro AS.

Ulstein Verft AS skal som nevnt levere søsterskipet i oktober. Deretter følger en AHTS til Olympic Shipping i desember, en PSV til Explorer KS I i april 2002 og en AHTS til Explorer KS II i september 2002.