M/S «OLYMPIC SPIRIT»
— andre Ro/pax fra Fosen til Hellas
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det andre Ro/pax skipet fra Fosen Mek. Verksteder, Rissa til det greske rederiet Anek Lines var tenkt overlevert 7. april, nesten en måned før kontraktsdato, hvilket er imponerende i seg selv. Invitasjonene til dåp og festligheter var utsendt, men så ombestemte rederiet seg, og ny overleveringsdato er nå fastsatt til 27. april. Skipet er verftets byggenummer 70, er designet av NVC-Design, og skroget er bygget ved Bruces Shipyard med seksjoner bygget ved Salthammar. I forbindelse med levering av det første skipet oppga en megler prisen for skipet til US$ 103 millioner.
Skipet er bygget som en kombinert bil- og passasjerferge. Det er sertifisert for 1850 passasjerer og har 2000 lane meter for trailere og 107 pbe. Fartøyet har følgende hoveddata
Lengde o.a. | 204,00 m |
Lengde p.p. | 186,00 m |
Bredde største | 25,80 m |
Dypgående design | 6,75 m |
Dypgående scantling | 6,80 m |
Tankkapasiteter er 900 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann, 2800 m3 vannballast og 90 m3 dieselolje.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Wärtsilä dieselmotorer, type 12V46C som hver yter 12.600 kW. Motorene er parvis koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 5,2 m, via Flender reduksjonsgear. Styremaskinene er merke Frydenbø. Skipet er også utstyrt med to Kamewa Ulstein sidepropeller hver på 1200 kW. Max. fart er 31 knop og service fart 28 knop.
Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä 9L20 dieselaggregater på 1480 kW hver med Leroy Somer generatorer. Havne/nødaggregatet er levert av Mitsubishi type S6A3MPTA på 430 kW og en Leroy Somer generator. Leroy Somer har også levert en akselgenerator.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Westfalia (for HFO/DO/LO), Alfa Laval (FW) og EPE (bilge water). Teknotherm har levert fryse- og kjølemaskineriet ombord. Varmevekslere, av fabrikat APV Heat Exchangers, er levert av AS Norco Oslo. Tankpeileanlegget er fra AM Instrumentering, ventilasjonsanlegget fra Novenco og kjelutrustningen fra Aalborg Industries. Isoleringsarbeidene er utført av R&M; Industrier med Rockwool og Paroc produkter. Kaefer Isoleringsteknikk AS har bidratt med isoleringsarbeider av casing og eksossystemet i maskinrom.
Maskinrommet er brannsikret med et slukkingsanlegg fra Unitor og et vanntåke system fra Marioff. Brannvarslingsanlegget er fra Autronica.

Diverse
Skipets 1850 passasjerer er anbragt i 212 lugarer, en blanding av to og fire køyer, og i tillegg kommer 24 suiter og 202 liggestoler. Standarden er oppgitt å være meget høy, nesten til cruise standard. I tillegg kommer innredning for et mannskap på 132 personer.
Dekksmaskineriet er fra Rauma Brattvaag, vinduer og lysventiler fra Marine Aluminium og rampe og lukedeksler fra Hamworthy KSE. MacGregor har hatt leveransen av heiser, mens skorstein i aluminium er levert av Hydro Marine Aluminium. Blohm + Voss har levert et stabiliseringssystem og Framo et anti-heeling system. Desibelprodukter AS har bidratt med utstyr til dempning av støy.
Vanntette dører er av merke Winel og GRP-dører fra Libra. Tyfon er merke Kockum, og vindusviskere er fra Decca Trading.
Livbåtene med daviter og MOB-båter er levert av Umoe Schat-Harding, og MES redningsflåtesystem er fra Viking. Lanterner er en Tranberg leveranse, og Hempel Ifa Coatings har levert malingssystemer.
Skottene er kledt med Norac og Fibo paneler, og Lautex er brukt i himlinger. Innredningsdører er merke Alvedoor. Løse møbler er levert av IDE Skeidar og faste av AB Tingstad Snickerier. Parkett er levert av Bo Andreen, glassvegger og -dører samt gardiner av Pilkington, Trondheim, marmor og fliser av Fliseksperten og tapetsering og interiørmaling fra malermestrene Bogstrand, Harstad.

R&M; Industrier har delvis hatt isolasjonsarbeidene med total innredning av "selfservice", montasje av ventilasjon i "turn-key" områdene, isolasjon av to soner med de luxe lugarer og isolasjon over bildekk. I tillegg kommer arbeidene med atriumbar, arkader, bar lounge, á la carte restaurant og front stairhall.
Skipet er videre utstyrt med Jets vacuumtoalettsystem og bysse- og barutstyr fra Aluminox. Elpro Selva har hatt ansvar for elektriske installasjoner, hovedtavle og bropulter og maskinromspulter. Autronica har levert alarmsystem og Scandec Systemer intercom- og PA anlegg.
Elektronikk
STN Atlas Marine Norway AS har utført elektroniske installasjoner av Atlas Nacos 65-3 integrert navigasjonssystem, Atlas 9205 ekkolodd, Atlas Multipilot 9106, Arpa X- og S-band radar/kart, Atlas Debeg 2105 vaktmottaker, Atlas Debeg 4675 EM-logg, Navipol I kompass, to Navigat X Mk1 gyrokompass, Atlas Trackpilot 9401, SP-EI autopilot, to Leica MX400B satellitt navigatorer, Atlas Debeg 3105 radiostasjon, Atlas Debeg 6701 livbåtradio, LC-90 Mk 2 loran, Atlas Debeg 6322 VHF, to Atlas Debeg 3540 nødpeilesendere og Atlas Debeg nødkommunikasjonssett.

Så går Fosen Mek. Verksteder inn i en svært interessant periode med ferdiggjøringen av mediafokuserte «The World of ResidenSea» der kjølen ble strukket i begynnelsen av september og levering av ferdig skip skal finne sted i slutten av 2001. Per slutten av februar var ifølge ResidenSea 75% av skipets leiligheter "solgt eller reservert". Som kjent ble skip nr. to bestilt like før nyttår med en prislapp på 2,6 mrd. kroner for levering i 2003. I mellomtiden skal Fosen bygget et hurtigruteskip for TFDS, som også har erklært opsjonen for bygging av nok et skip til en pris av 800 millioner kroner.