M/S «POLAR PRINCESS»

— ombygget ved Rabben Mek. Verksted

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Et av det eldste skipene i Polar-flåten – seismikkskipet M/S «Polar Princess» – har gjennomgått en ombygging ved Rabben Mekaniske Verksteder AS. Skipet ble tilbakelevert i april, og har nå fått nye seismikkvinsjer og nytt arrangement rundt vinsjene, nytt dekk, forsterket helidekk for Super Puma og nytt rekkverk etter Helikoper Service sine regler.

M/S «Polar Princess» ble bygget i 1986 ved "hoffleverandøren" til Rieber, daværende Kleven Løland, som byggenummer 95. Da skipet var nytt ble det karakterisert som et av verdens mest avanserte isgående seismikkskip, men det var den gang. Nå var det åpenbart behov for en oppgradering, og etter ombyggingen vil nok skipet kunne gjøre operativ tjeneste i mange år ennå.

Ombyggingsarbeidene er prosjektert av LMG Marin, nabo til Polar Ship Management i Solheimsviken i Bergen. Konsulentfirmaet har både tegnet det nye fundamentet, utført krengeprøve og testet fundament og øyer. Det nye vinsjsystemet for seismikk er levert av Odim AS. Skipet har også fått nye separatorer fra Alfa Laval, varmevekslere av type APV Heat Exchanger fra AS Norco Oslo, samt modifisert ventilasjonsanlegget, et arbeid som ble utført av Steinar Hoen. Ellers har West Industri Service vært ansvarlig for skyteluft og hydraulikkrør, Alf Lea & Co. Brannvern for skumdyser, Rolf Rusten for belegget og ABB Installasjon AS for elektroarbeidet. Tømrerarbeidet er utført av Byggeren, mens Atle Larsen Vedlikehold har tatt seg av malerarbeidet i forbindelse med oppgraderingen av skipet.

Hovedddata

Lengde o.a.76,20 m
Lengde p.p.69,45 m
Bredde på spant 14,00 m
Dybde i riss til h.dk.5,30 m
Dybde i riss til sh.dk.7,90 m

Skipets kapasiteter er 817 m3 tungolje og gassolje, 129,40 m3 ferskvann, 24,20 m3 karosen og 91,70 m3 ballastvann.

Fremdriftsmaskineriet er dieselelektrisk og består av tre Bergen Diesel/Strömberg aggregater med en samlet ytelse på 5035 kVA.