M/S «RIGDON TIDE»

— supplyskip fra Søviknes Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er stor byggeaktivitet innen supply sektoren. Søviknes Verft AS overleverte PSV'en av typen UT 755, «Rigdon Tide», til Consensus Trader KS 4. april som byggenummer 132. Nybygget er solgt til Tidewater Marine Inc., New Orleans, men overtagelse skjer altså først etter overleveringen. Søviknes Verft inngår i Aker Brattvaag AS som eies av Aker Yards. Eier av dette selskapet igjen er Aker RGI.

Skroget er bygget ved Tulcea i Romania. Prisen på kontraheringstidspunktet var ca. 130 millioner kroner, mens prisen som Tidewater har betalt ikke vites. Nybygget er rapportert sluttet for et års beskjeftigelse til Asco Group, UK.

M/S «RIGDON TIDE»
Hoveddata:

Lengde o.a.67,00 m
Lengde p.p.61,80 m
Bredde på spant16,00 m
Dybde i riss til h.d.7,00 m
Draft5,91 m
Dødvekt ca.3.100 tonn

BT er oppgitt til 1969 tonn, og det frie dekksarealet er 620 m2. Brennstoffkapasiteten er 850 m3, ferskvann 830 m3, base oil 200 m3, brine 400 m3, liquid mud 800 m3 og bore-/ballastvann 900 m3.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver yter 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Styremaskinen er en Tenfjord, som betjener High-lift ror. Poscon joystick inngår i leveransen. Forut er fartøyet utrustet med to Kamewa Ulstein 150TV sidethrustere på 700 hk, og akter en samme fabrikat og type på 800 hk.

De to fremdriftsmotorene driver hver en Stamford akselgenerator, og PTO-driftene er forsynt med hver sin Vulkan Skandinavia kobling. Den øvrige strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 122A hjelpemotorer á 260 kW v/1800 o/min, tilkoblet hver sin Stamford generator på 325 kVA, og nødaggregatet består av en Volvo Penta/Valmet 320 DSG motor med Stamford generator på 60 kVA, alt levert av J. Weiberg Gulliksen.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum A/S, kompressorene er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval og Heli-Sep. Kjelutrustningen er fra Pyro, og varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat, levert av A/S Norco Oslo.

Proviant-kuldeanlegget kommer fra MMC Fodema A/S, mens isoleringsarbeidene er forestått av R & M Industrier. Det ventilasjonstekniske er utført av Johansen Maritime, og tanknivåene holdes under oppsikt via et anlegg fra UMAS. Eksosopphenget er fra Vibratec og verktøysmaskiner fra Molde Jernvare. Elof Hansen AS har levert avgasskompensator.

Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et CO2-anlegg fra Unitor, montert av Vestnes Rørservice AS, mens brannvarslingsanlegget kommer fra Autronica.

Dekk
Dekksmaskineriet er fra Rauma Brattvaag, og dekkskran er levert av Hydramarine AS. Fi-Fi utstyr er levert av Kværner Eureka. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping AS. Vinduer er fra Trinoxx, Holland og vindusviskere fra Decca Trading. Utvendige dører merke Winel, inkludert vanntette og GRP dører, er en Blom Marine leveranse. MOB båten er fra Norsafe i Hydramarine davit, og redningsflåtene er en Viking leveranse. Tranberg lanterner og Nortelco lyskastere og tyfon hører med til utstyret. Fartøyet er oppmalt med systemer fra International Maling med anoder fra Jotun. Overflatebehandling er utført i Romania, samt noe av Vest Sandblåsing AS.

Innredning/diverse
I innredningen er benyttet Norac paneler og Danacoustic-plater oppunder dekk. R & M Industrier har levert komplett innredningspakke. Møbler er fra Hjellegjerde Contract og Gjerset Møbler. Komplett bysseutrustning er fra Mare Safety med bl.a. Beha bysseovn. Miele har levert vaskeriutstyr og Jets Vacuum toalettsystemet ombord. UV filter er fra Profinor AS, og innredningsdører er en Baggerød leveranse.

Haram Elektro AS har utført elektriske installasjoner og levert startapparater, og UMAS har vært el. teknisk konsulent og leverandør av hovedtavle. Alarmanlegget er også fra UMAS, og det samme er bro- og maskinromspulter.

Emil Langva AS har levert og installert komplett elektronisk utstyr til nybygget. Konsberg Simrad har levert sitt dynamiske posisjoneringsanlegg. Intercomanlegget er fra Vingtor.

Kontraken ble formidlet av R.S. Platou Offshore.

Søviknes Verft AS fortsetter med byggingen av supply skip. Gulf Offshore skal overta en UT 755 L i juli (bnr. 133) og Island Offshore en UT 745 E i november. Neste år følger leveringene på rad og rekke og starter med en UT 745 til Gulf Offshore i februar (bnr. 134).