M/S «SAN GWANN»

– FlyingCa 52 fra Fjellstrand til Malta

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjellstrand AS, Omastrand, overleverte 2. april en FlyingCatª 52 til Majorca Maritime på Malta . Båten var verftets byggenummer 1658. Kontrakten ble inngått i april i fjor og hadde en verdi på 126 millioner kroner.

FlyingCat 52 er en videreutvikling av Fjellstrands eksisterende produkt FlyingCat 50. De største forskjellene er forlenget og endret skrog samt endret overbygg for tilpasning til høyere kapasiteter.

Nybygget er bygget i aluminium og har kapasitet til å frakte 427 passasjerer og 21 biler. De fire dieselmotorene driver hver sin vannjet, som gir fartøyet en fart på 38 knop. Fartøyet er utstyrt med det velprøvde stabilisatorsystemet Fjellstrand MDS.

«San Gwann» skal gå i en etablert rute mellom Malta og Sicilia. Majorca Maritime er en erfaren operatør av hurtiggående katamaraner.

Hoveddata:

Lengde o.a.51,00 m
Største bredde12,50 m

Brennoljetankene tar til sammen 24.000 liter fordelt på 2x10.000 og 2x2000. Ferskvannskapasiteten er på 2000 liter. Fartøyet er klasset i DNV til +1A1-HSLC-Passenger-CAR FERRY A-R1-E0, og bygget i henhold til IMO International Code of Safety for High-Speed Craft, category B.

Båten skal føre maltesisk flagg.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MTU 4000 M70 dieselmotorer som hver utvikler 2320 kW ved 2000 o/min. Motorene er tilkoblet hvert sitt Kamewa 71 SII vannjet propellanlegg, via fire ZF marinegear BU 755-1 reduksjonsgear med Centa aksling og kobling. Fjernstyringen er også fra Kamewa. Servicefarten er oppgitt til 39 knop fullt lastet og med 90 prosent motoruttak.

Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3306 TA hjelpemotorer hver på 150 kW, koblet til hver sin Caterpillar generator.

Pumpeutrustningen omfatter fabrikatene ABS (lense) og E-Jet brannpumper. Sistnevnte er levert av AS Norco Oslo. Kaefer Isoleringsteknikk AS har utført brannisolasjon, og Novenco ventilasjonsanlegg og vifter.

Maskinrommene er brannsikret med et CO2 anlegg fra Novenco Hi-Press, Danmark. Brannvern og et -varslingsanlegg fra Autronica er montert.

Diverse
Vinduer er fra Colt Industrier og anker og kjetting fra Sotra Marine Produkter. Aqua Signal har levert lanterner og armaturer. Lyskastere er fra Norselight.

Redningsutstyret innbefatter et antall DSB redningsflåter samt en DBS Kopas MOB-båt fra Koppernæs. Formica innredningsplater er anvendt på skott med Barrisol Strech Ceiling i himlinger, et produkt som her er tatt i bruk for første gang i en Fjellstrand-båt. Passasjerstolene er av typen Eknes Transit Super Nova 1410.

El.teknisk konsulent har vært El-Design AS og elektrisk installatør Maritim Elektro AS.

Safety in System AS har stått for prosjekteringsarbeidet vedrørende skiltplan og rømningsplan, og levert og monert alle sikkerhetsplakater, sikkerhetsskilt og informasjonsskilt ombord.

Elektronikk
Maritim Elektro AS avdeling Triac har også hatt ansvaret for elektroniske installasjoner. Utstyret omfatter følgende fra Furuno: To FR-2115 radarer, FE-700 ekkolodd, radiostasjonen FS-1582-15 pluss DSC 6A GMDSS og FM-8500 VHF. Fartøyet har også tre bærbare Litton SP 3110 VHF'er, magnetkompass av type NOR 250, DGPS Furuno GP-80 og Ben Anthea logg. Videre utstyr er Furuno NX-500 Navtex, Tron 40S og 45 SX friflyt, samtTron Sart radartranspondere. Intercom- og PA-anlegget er levert av Jørn B. Knutsen. Gyrokompass og autopilot er av merke Anschütz, henholdsvis Std.20 og Pilotstar D.

Neste levering fra Fjellstrand AS er bnr. 1659, en FlyingCat 40, som bygges for Dolphin Sea Lines, og som skal være klar for levering i juni.