M/S «SEAFRANCE RODIN»

– Dover/Calais-ferge fra Aker Finnyards

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Finnyards i Rauma overleverte 13. november en kombinert bil- og passasjerferge til det franske fergerederiet SeaFrance. Med en fart på 25 knop kommer dette til å bli den hurtigste fergen som vil trafikkere Den engelske kanal mellom Dover og Calais i årene som kommer. «SeaFrance Rodin» er verftets byggenummer 437.

Fergen er også den største som trafikkerer Dover – Calais. Med en lengde på 185 meter kan den ta med seg ikke mindre enn 120 trailere eller 700 personbiler. Passasjerkapasiteten er 1900, og bekvemmelighetene ombord står ikke tilbake for noe av det som finnes ombord i et hvilket som helst cruiseskip av nyere dato.

«SeaFrance Rodin»
er oppkalt etter den franske skulptøren Auguste Rodin. Også de øvrige skipene til SeaFrance er oppkalt etter franske kunstnere, som M/S «Cezanne», M/S «Monet» og M/S «Renoir».
«SeaFrance Rodin» er en typisk ro/ro-ferge med ramper i begge ender for gjennomkjøring, og med kjøretøyer plassert på to dekk pluss et hengedekk på 470 lane-meter for personbiler. De faste bildekkene (dekk 5 og dekk 3) utgjør til sammen 2000 lane-meter, der en lane er 3,10 m bred. Overfartstiden er ca. en time, hvilket er det hurtigste man kan reise med bilferge mellom Dover og Calais.

Hoveddata

Lengde o.a.185,00 m
Lengde p.p.170,00 m
Bredde27,70 m
Dybde h.dk.9,50 m
Dybde øvre dk. 15,20 m
Dypgående design6,50 m
Dypgående max. vannlinje6,75 m

Skipet måler 33.796 bruttotonn og 6260 dwt. Kapasitetene er 1156 m3 brennolje og 545 m3 ferskvann. Besetningen teller 100 personer, som er forlagt i 15 offiserslugarer og 35 mannskapslugarer.

Maskineri
Skipets totale kraftproduksjon (hovedmotorer, hjelpemotorer og kjeler) er 51.600 kW, som er tilstrekkelig til å forsyne en by med 60.000 innbyggere. Fremdriften besørges av fire Wärtislä-motorer, to 8L46B på 7.800 kW hver ved 500 o/min, og to 12V46B på 11.700 kW ved 500 o/min. Maskineriet driver to propellanlegg, via to Schelde reduksjonsgear. Porsgrunn styremaskiner betjener to Becker ror. Også rorindikatoren er fra Porsgrunn. Skipet har førsteklasses manøvreringsegenskaper, ikke minst takket være fire Lips sidepropellere.
Strømforsyningen besørges av to ABB akselgeneratorer på 4750 kVA hver, samt fire generatorsett bestående av Wärtsilä 8L20 dieselmotorer og ABB generatorer, med en produksjon på 1710 kVA hver. Nødaggregatet drives av en Sizu Diesel på 400 kW. Elf Lubmarine forsyner skipet med smøreolje.
Pumpeutrustningen er fra danske Maskinfabriken Iron, kompressorene fra Sauer & Sohn og separatorene fra Westfalia. Carrier har levert fryse- og kjølemaskineriet, IPH tankpeileanlegget og Koja viftene. Kjelutrustningen er fra Aalborg, CO2-anlegget fra Minimax og brannvarslingsanlegget fra Consilium Marine.

Dekk
Ramper og porter i baug og hekk, samt hengedekket, er levert av Hamworthy KSE. Dekksmaskineriet er fra Maritime Pusnes, mens Wortelboer har forsynt skipet med anker og kjetting. Livbåtene er fra Fassmer, og de er alle utstyrt med Sabb motorer. Båtene betjenes av daviter levert av Davit International. Flåteutrustningen er en Viking-leveranse. Lanternene er fra J.H. Peters & Bey.
Skipet er oppmalt med malingprodukter fra Jotun.

Diverse
I innredningen finnes mye innredningspaneler og -dører fra Parmarine/SBA. Vacuumtoalettsystemet ombord er fra Evac og Aquamar, mens bysseutrustnignen er fra MacGregor.
Verftet har selv tatt seg av de elektriske installasjonene, med hovedtavle fra CWO Semco/ABB.
Bro- og maskinromspultene er fra Litton/Telemerkki, hvilket også indikerer at Litton har vært hovedleverandør av den elektroniske utrustningen. Det eneste som ikke er Litton-utstyr, er intercom-anlegget, TV-overvåkingen, mobiltelefonene og antenneutrustningen, som alt er levert av Philips.

Aker Finnyards har for tiden en ordrebok på to milliarder finske mark. Verftet skal bygge en cruiseferge til Tallink, tre passasjer/ro-ro skip for Northlink og en hurtiggående hovercraft samt en missilbåt til den finske marinen.