M/S «SEISQUEST»
– ombygget ved Mjellem & Karlsen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Seismikkskipet M/S «Seisquest» ble tilbakelevert til Ellen Forlands Rederi i Bergen 4. mai etter en omfattende ombygging ved Mjellem & Karlsen Verft AS. Skipet har nå dobbel så stor seimikk-kapasitet som tidligere, ettersom antall streamere er øket fra fire til åtte. I den forbindelse måtte skipet både forlenges og gjøres bredere, samt at motorkapasiteten måtte økes betraktelig.
Over 100 millioner kroner er investert i ombyggingen, som har omfattet følgende arbeider:
– Skipet er forlenget med 8,4 meter, og bredden er øket med to meter i halvparten av skipets lengde. Dermed er skipets tonnasje øket med ca. 1000 tonn.
– Det er bygget ny seismisk hangar, inkludert nye dekk i tillegg til at helidekket er hevet.
– Den seismiske utrustningen er oppgradert fra fire til åtte streamervinsjer.
– All seismikkutrustning er fornyet.
– Det er innredet helt nytt instrumentrom.
– Skipet har fått ny hovedmotor – en Bergen Diesel BM8R.
– Den gamle KVM 12-motoren er ombygget til en KVG 12-motor og reinstallert.
– Reduksjonsgearet for hovedpropellen er oppgradert til en høyere effekt.
– Skipet har fått to Azimuth-thrustere av type Ulstein Aquamaster TCN S 83/56-220.
– Ny Autronica alarmsentral er installert.
– Propellbladene er skiftet ut.
– Brannsikringen er betydelig forbedret ved at det er installert nytt skumsystem med total flooding av maskinrom og kompressorrom, samt nytt skumsystem for helidekk og sprinkling av streamervinsjer. Disse anleggene er levert av Unitor.
– Skipet har også fått ny kran fra Hydralift, på 9t/16m.
Etter ombyggingen har skipet fått følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 91,60 m |
Lengde p.p. | 79,70 m |
Største bredde | 18,00 m |
Dypgående | 6,30 m |
Dybde til h.dk. | 7,00 m |
Dybde til kanondekk | 10,00 m |
De åtte streamerkablene har en lengde på 800 meter med en avstand på 100 meter, total spredning 700 meter. De åtte kanonene har en skytekapasitet på 5000 inches 2 ved 137 bar hvert åttende sekund.
Diverse
Instrumentrommet er innredet av Gjesdal Aluminium AS, med flytende dørk fra Bygg og Montering og datadesk fra Scanacoustic. Det engelske firmaet Complete Hydraulic Services AS har stått for hydraulikkleveransene, kraftpakken og rørarbeidene. De elektriske installasjonene er, som vanlig når det gjelder Mjellem & Karlsen, utført av Svein Hatvik AS. De seismiske vinsjene er levert av Odim AS, mens malingen er levert av International Maling. Sandblåsing og maling er utført av BB Overflatesenter AS.
Svein Hatvik AS har også levert og montert den nye elektroniske utrustningen, som blant annet omfatter Simrad EA 500 ekkolodd, Sailor RT 4722 VHF, SeaTel satellitt-TV, Enitel GDIC 100 telefonsystem og Sanyo VCC 3912 ITV-system.
Rederiet
Både «Seisquest» og «Seisranger» eies av E. Forland AS. Skipene drives gjennom Ellen Forlands Rederi via et engasjement. E. Forland AS eies av Ellen Forland (75) og sønnen Frode Forland med like store deler hver. Ektemannen til Ellen, Mikkel R. Forland, driver familiens meglervirksomhet og har ikke eiendeler i rederivirksomheten, for å kunne være uavhengig megler.
Rederiets økonomiske resultater var ikke mye å skryte over i fjor. E. Forland fikk et underskudd på 5,2 millioner kroner, mot et overskudd på 23,6 millioner året før. Underskuddet ble dekket ved overføring fra fondsavsetninger.
M/S «Seisquest» ble opprinnelig bygget ved Th. Hellesøy Skipsbyggeri på Løfallstrand i 1991, som verftets byggenummer 122.