M/S «SEISRANGER»

– ombygget ved Mjellem & Karlsen Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seismikkskipet «Seisranger» ble tilbakelevert til Ellen Forland Rederi i juni, etter en ombygging som har kostet over 60 millioner kroner. Skipet er bygget om til et flerbruks survey-skip, med blant annet moon-pool, ROV-utstyr og A-ramme på hekken. Alt seismikkutstyret er fjernet.

Ombyggingen er foretatt etter avtale med Halliburton, som har inngått leieavtale for skipet for en treårs-periode med mulighet til forlengelse. Skipet er altså ikke lenger et seismikkskip, men et skip for havbunnundersøkelser og arbeid på undervannsinstallasjoner. I den forbindelse er det installert et Kongsberg Simrad DPII dynamisk posisjoneringssystem, sammen med fire nye sidethrustere fra Brunvoll, to på 1260 kW og to på 735 kW. For å skaffe kraft til thrustere måtte det også installeres et nytt aggregat, et Caterpillar genset på 600 kW. Skipet har også fått to nye Caterpillar 3512 hjelpemotorer, hver med en ytelse på 1200 kW.

I forbindelse med moon-poolen (som måler 5,5 x 6 m) og ROV-utstyret er det arrangert en rommelig, lukket hangar med to ROV-systemer, et moon-pool workclass ROV og et sidedør-basert observasjonssystem. Dette er lokalisert i tilknytning til de spesialdesignete operasjonsområdene, som blant annet omfatter ROV kontrollrom, datainnsamlingsrom og rom for bearbeiding av data. Det er også montert en offshorekran fra TTS-Norlift på styrbord side av akterdekket, med kapasitet på 50 tonn. Skipet har også fått nye ROV-vinsjer som Halliburton har skaffet til veie, sammen med annet utstyr.

Det gamle helikopterdekket er fjernet og i stedet er det montert et nytt og lettere foran styrehuset, levert av Maritime Products AS. Dette innebærer en begrensning i hvilke helikoptertyper som kan lande. I praksis vil skipet i fremtiden bare bli betjent av Super Puma helikoptre, ikke Sikorsky. Helikopterdekket er brannsikret med et nytt skumanlegg fra Unitor.

Som nevnt er alt seismikkutstyret fjernet fra akterdekket, og dekket er samtidig forsterket opp til 10 tonn pr. m2. A-rammen, som er levert av Hydramarine, har en kapasitet på 40 tonn. Etter ombyggingen har skipet fått et rommelig arbeidsdekk på 500 kvadratmeter.

Hoveddata

Lengde o.a.85,40 m
Lengde p.p.74,60 m
Største bredde20,00 m

Etter ombyggingen er skipet klasset i DNV til @1A1 E0 HELDK AUTR. «Seisranger» ble opprinnelig bygget hos Th. Hellesøy Skipsbyggeri i 1993 som byggenr. 124.

Rederiet
Både «Seisquest» og «Seisranger» eies av E. Forland AS. Skipene drives gjennom Ellen Forlands Rederi via et engasjement. E. Forland AS eies av Ellen Forland (75) og sønnen Frode Forland med like store deler hver. Ektemannen til Ellen, Mikkel R. Forland, driver familiens meglervirksomhet og har ikke eiendeler i rederivirksomheten, for å kunne være uavhengig megler.

Rederiets økonomiske resultater var ikke mye å skryte over i fjor. E. Forland fikk et underskudd på 5,2 millioner kroner, mot et overskudd på 23,6 millioner året før. Underskuddet ble dekket ved overføring fra fondsavsetninger.