M/S «SILVERØY»

– Selfa-sjark til Berlevåg

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 40 fot store sjarken M/S «Silverøy» ble den 19. oktober levert fra Selfa Arctic Trondheim AS. Reder er Jon Arild Olsen, og nybygget har byggenummer 139.

John-Arild Olsen var tidligere mannskap på broren Raymond Olsens nybygg «Erlend», også en Selfa-sjark, levert til Berlevåg høsten 2000.
«Silverøy» er en standard Selfa Kystsjark 40' med bulbbaug og er bygget i glassfiberarmert polyester, GRP og har utvendig og innvendig styreposisjon, levegg i glassfiberarmert plast, dørkvarme og defrosteranlegg. Fartøyet har utbygget styrehus på babord side, for å få bedre utsikt og større oppholdsrom. I styrehuset er det også laget ny design rundt styreposisjonene, noe som gir bedre plass til beina, og plass til instrumentpanel for de nye motorcomputere som nå monteres i Selfa-sjarkene. For optimal trim av fartøyet er montert et "Selfa Kontroll"-ballastanlegg hvor fartøyets trim og totalvekt kan styres fra styrehuset.
Båten skal drives i helårsdrift med passive redskap, med hovedvekt på line-, teine- og garnfiske. Forut er fartøyet arrangert med en lugar med to faste køyer. Messe er montert på dekksnivå, hvor det er god plass for fire personer. Fartøyet har følgende
hoveddata:

Lengde o.a.12,20 m
Bredde 3,64 m
Dypgående1,60 m

Lasterommet er på ca. 14 m3. Drivstoffkapasitet er 1200 liter, ferskvannskapasitet er på 400 liter og fartøyets dødvekt 12 tonn. Båten er utstyrt for en besetning på to.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva/John Deere dieselmotor 6,8 l som yter 175 hk v/2400 o/min., koblet til et Nogva hydraulisk vribart 3-bladet propellanlegg med vingediameter på 950 mm via et Nogva HC-168 reduksjonsgear med oversetning 4,2:1. På gearet sitter også et kraftuttak. Fart er oppgitt til ca. 8,5 knop. Nogva Motorcomputer gir full elektronisk kontroll over motor og gearfunksjoner, inkludert dieselforbruksmåler. Motoren er montert på gummidempere for å få så lavt støynivå som mulig.
Styremaskinen er et Sleipner fabrikat. Spyle- og lensepumper er fra Johnson Pump, og tankmåleutstyr er fra Wema International levert av O. S. Solhaug. Motorrommet er brannsikret med et anlegg fra Aalesund Supply & Service AS.

Diverse
På arbeidsdekket er montert en levegg i plast på babord side. Redskapsutrustningen består av et garngreieapparat fra Rapp Hydema Syd og en søylemontert linekveiler på 800 kg fra Lorentzen, samt et Rapp Hydema HMH-04 garnhalerapparat. For juksa og dorging er det montert fire juksakontakter. Fangsten oppbevares i Selfa-containere i lasterom.
Erling Haug AS er leverandør av fortøyningsutstyr, anker og kjetting. Vinduer er fra Colt Industrier AS, Tvedestrand. Libra Plast har levert dører, lanterner er fra Hellanor, Oslo, lyskasteren er en Seematz fra O.S. Solhaug og malingsleverandør er Reichhold.
Alle dørker har Selfa dørkvarmeanlegg som foruten gratis varme gir et tørt og helsevennlig inneklima. Møbler og innredning er utført av verftet selv, men innredningspanelene er fra Combi Craft, og byggmester Steinar Jensen har levert innredningsdører. En Pyro P22 har fått plass i byssen.
Elektrisk og elektronisk installatør har vært verftet selv. I styrehuset er det montert en Anritsu 770 radar, Skipper CS-115 ekkolodd fra Skipper Electronics AS, Simrad Robertson AP-35 autopilot, Sailor RT-2048 VHF, Jotron nødpeilesender og Seiwa Explorer kartsystem. O.S. Solhaug har levert antenner.
Fartøyet er finansiert med lån og støtte fra SND Finnmark, i tillegg til egenkapital. Tromstrygd har forsikret fartøyet.

Verftet opplyser at det har mange leveranser fremover, både av Selfa Kystsjark 35' og 40'. Bnr. 137 er en 40' til Tor Svein Berg på Loppa og bnr. 138 er også en 40', til P/R Nordlys.