M/S «STAMSUNDVÆRING»

– Arctic 48' til Stamsund

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Rødskjær AS overleverte 16. oktober sitt byggenummer 068, en Arctic 48' til partsrederiet Stamsundværing, ved Trond Sørensen og Rolf Arne Frantsen. Båten skal drive garnfiske på helårsbasis.

Leveransen bekrefter den markante trend at mange ungdommer nå satser profesjonelt på kystfiske som levebrød. Begge rederne er 22 år, og har allerede en imponerende merittliste bak seg som kystfiskere.
Fartøyet er i utgangspunktet av type Arctic 40', som så er forlenget to meter. Foruten forlengelsen er også dekket hevet 30 cm i forhold til standard. Nybygget er levert med Bankfiske 1-sertifikat.
Båten er arrangert med lugar forut, med fire faste køyer. Rommelig messe/bysse er montert under styrehus, hvor det også er montert en Pyro P15 oljeovn. Innredningen er levert av byggmester Steinar Jensen, med elektrisk anlegg fra Hay Maritime AS.

Hoveddata

Lengde o.a. 14,15 m
Bredde4,17 m

Lasterommet har en kapasitet på ca. 30 m3, dieseltanken på 1,8 m3 og vanntanken på 0,4 m3. Drivstofforbruket er ca. 0,2 liter diesel pr. kg fisk.

Dekk
Båten er lukket babord på akterdekket for å gi bedre arbeidsforhold ombord. Verftet har lagt opp og Lorentzen designet hydraulikkanlegget. Lorentzen har også levert et 4000 kg garnspill og 750 kg bomvinsj. Rapp Hydema Syd har levert et 1,5 meter garngreieapparat opphengt i Smådalarm og HSA 015 etterhaler.
Colt Industrier har levert vinduene, Sørlandets Aluminiumsprodukter stolene og Erling Haug og Jotron har levert redningsutstyret.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DS-9 dieselmotor på 250 hk ved 2000 o/min. Gearet er av type Nogva HC-168 med ett kraftuttak. Vripropellanlegget er levert av Helseth, og propellen har en diameter på 1,3 meter.
Styremaskinen er fra Tenfjord. Maskineriet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Aalesund Supply & Service AS.

Elektronikk
Ballstad Radioservice AS har forestått montering av elektronisk utstyr ombord, blant annet Furuno GPS og 32 mils radar, Skipper farge-ekkolodd, MaxSea kartplotter, Simrad Robertson AP 45 autopilot og Sailor VHF.
Foruten egenkapital er fartøyet finansiert med støtte og lån fra SND Nordland.

Selfa Arctic Rødskjær AS skal i neste omgang levere en sjark til Tor Møller på Reine. Dette er verftets byggenummer 075.