M/S «STENA HOLLANDICA»
— andre RoPax fra AESA Puerto Real til Stena
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stena Ferries Ltd. fikk den 8. mars overlevert det andre av to nybygg fra AESA, Puerto Real, Cadiz i Spania som verftets byggenr. 81. Skipet skal sammen med "Stena Britannica" settes inn i linje mellom Hoek van Holland og Harwich med Stena Line Ltd. som befrakter.
RoPax skipet med typebetegnelsen Seapacer kan ta opp til 400 passasjerer og er utstyrt med 192 lugarer (452 køyer), en restaurant, lounger, butikk, hvilerom samt spille-automatrom.
Skipet er bygget i henhold til siste sikkerhetsforskrifter (SOLAS 90) inkludert IMO-MSC 65. Fartøyet kan ta 160 fraktenheter, har 2500 lane meter til disposisjon fordelt på tre dekk via interne ramper. Fri høyde på bildekk er på 5m. Fartøyet vil seile med et mannskap på 40.
M/S «STENA HOLLANDICA» har følgende hoveddata
Lengde o.a. | 188,30 m |
Lengde p.p. | 170,00 m |
Bredde på spant | 28,70 m |
Dypgående design | 6,00 m |
Dypgående scantling | 6,30 m |
BT | 30.500 |
DWT | 7.000 |
Tankkapasiteter er 1142 m3 brennolje, 405 m3 ferskvann og 2861 m3 vannballast. Båten er klasset i Lloyd's Register @100A1 Roll on-Roll off cargo passenger vessel @LMC, UMS, Swedish/Finnish Ice 1A, IWS, SCM, LNC (AA).

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Sulzer dieselmotorer, type 8ZAL40S som hver yter 5760 kW. Motorene er knyttet til to Kamewa Ulstein CPP high skew propellanlegg.
Servicespeed er 22 knop. To ror er av type Becker. Skipet er utstyrt med to Kamewa Ulstein sidepropeller hver på 1500 kW.
Strømforsyningen besørges av tre Sulzer dieselaggregater type 8S20, hver på 1080 kW. Finnestabilisatorer er fra Brown Brothers.
Maskineriet er utstyrt med selektiv katalysator exhaust gassrengjøring og gir dermed lave NOx utslipp.