M/S «STORM»
– oppdrettsbåt fra Risnes Sønner til Bøvågen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Risnes Sønner AS, Sagvåg på Stord, overleverte 10. april en oppdrettsbåt til Marøy Salmon AS i Bøvågen. Nybygget fikk navnet «Storm» og er verftets byggenr. 122.
M/S «Storm»
er en konvensjonell oppdrettskatamaran med asymmetrisk skrog bygget i skipsstål med aluminium styrehus. Verftet i samarbeid med Vik-Sandvik er konstruktør. Styrehuset med pantry er plassert helt forut. Fartøyet er bygget som glattdekker og har oppbygget svinerygg forut og skansekledning rundt hele skroget.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 12,45 m |
Lengde p.p. | 12,00 m |
Bredde på spant | 6,00 m |
Dybde i riss | 1,80 m |
Tankkapasitetene er 1700 liter brennolje og 150 liter ferskvann. Dødvektonnasjen er 20 tonn og bruttotonnasjen 30 tonn. Båten er beregnet å skulle operere med to-manns besetning.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Nogva/John Deere 4,5 l D, 4045 TF FM 50 dieselmotorer, hver med en ytelse på 135 hk. Hver av motorene er via Nogva reduksjonsgear med oversetning 3:1, koblet til et 3-bladet vripropellanlegg av samme fabrikat, type 1100, med propelldiameter 700 mm. Fart er oppgitt til ca. 9,5 knop. Styremaskineriet er av type Tenfjord. Båten har også en 25 hk Sleipner baugpropell.
Pumpeutrustningen er fra Leif H. Strøm.
Diverse
Blant dekksutrustningen er en tre tonns capstan fra Rapp Hydema Syd, en syv tonns ankervinsj fra Mjosundet, en to tonns vinsj montert på kran og en 18 tonns Palfinger fra Bergen Hydraulic AS. Akterut på babord side er en nedgangskappe til tørkerom for arbeidstøy.
Innredningspaneler kommer fra Fibo, og til oppmaling av katamaranen er anvendt 2-komponent epoxysystem fra Hempel Ifa Coatings. I byssen er montert en Pyro P-21 oljeovn. Elecon AS har utført elektriske og elektroniske installasjoner og levert navigasjonspakke. Utstyret innbefatter Furuno M-1622 LCD radar, Wide Eye ekkolodd, Silva 70 BC kompass, Seiwa Mk 2 GPS, Shipmate RS 8300 VHF og Benefon Forte NMT 450 mobiltelefon.
Risnes Sønner AS skal bygge en kombinert slepe/- og isbryter for Oslo Havnevesen der alt arbeidet skal gjøres på Sagvåg. Dette er det største enkeltoppdraget for bedriften noensinne. Ellers består den imponerende ordreboken av standard Risnes båter samt et fortøyningsfartøy.