M/S «TAITS»
– pelagisk tråler fra Karmsund Maritime Service til Skotland
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kopervikverftet Karmsund Maritime Service AS kunne 14. februar overlevere en 61 meter lang pelagisk tråler til det skotske rederiet Klondyke Fishing Company Ltd. Fartøyet var verftets byggenummer 11. NVC har stått for design av nybygget som er det femte fra samme verft til rederiet. Prisen er ca. 100 millioner kroner.
Skroget er bygget i Romania, og M/S «Taits» har følgende hoveddata
Lengde o.a. | 61,00 m |
Lengde p.p. | 54,00 m |
Bredde største | 13,00 m |
Dybde i riss | 8,70 m |
Design draft | 7,20 m |
GT | 1582 |
RSW tanker | 1330 m3 |
Tankkapasitetene er 440 m3 brennolje, 45 m3 ferskvann, 23 m3 smøreolje og 10 m3 hydraulikkolje.
Maskineri
Hovedmotoren er en Bergen Diesel BMV-12 som yter 4140 kW v/750 o/min. Både propellanlegg, med diameter 3600 mm, og reduksjonsgear, type 3000 AGSC-KP2S560, er merke Kamewa Ulstein. Styremaskinen er en Tenfjord og roret et Ulstein Høyløft fabrikat.
Båten er utrustet med Kamewa Ulstein sidepropeller type 150 TV på 588 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar 3508B motorer, hver på 760 BkW som er koblet til generatorer av samme fabrikat. Nødaggregatet er også Caterpillar type 3304T på 117 BkW. Marelli Motors har levert en akselgenerator på 2000 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Ing. Per Gjerdrum og VestJet, separatorene fra Alfa Laval og Helisep, og kompressorer er fra Sperre.
Isoleringsarbeidene er utført av Norsk Bygg og Innredning AS, og Haugesund Ventilasjon har levert ventilasjonsanlegget. Brannsikkerheten ombord er ivaretatt av et CO2 brannslukkingsanlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern og et -varslingsanlegg fra Scana Servoteknikk.
Dekk
Trålsystemet er fra Rapp Hydema type PTS-Pentagon, og RSW anlegget er fra Skogland AS med kapasitet på 2 x 1.600.000 kcal/h. Vacuumpumper er fra MMC Vectura AS. Trålutstyr ellers er en rederi-leveranse. Hydraulisk dekksmaskineri er levert av Rapp Hydema, Petrel har levert kraner og Karm blokker. Vinduer er fra Marine Aluminium, og vindusviskere er av merke Wynn.
MOB båten er fra Koppernæs, og nybygget er utsyrt med RFD redningsflåter. Tranberg er leverandør av lanterner, Norselight av flomlys og Seematz søkelys. Til oppmaling av båten er brukt produkter fra Hempel Ifa Coatings.
Innredning/diverse
M/S «Taits» er innredet for en besetning på 14 personer. Norsk Bygg og Innredning AS har stått for komplett innredning, der det er benyttet Fibo og Norac paneler og Danacoustic oppunder dekk. Møbler er fra Hjellegjerde. Jets har levert vakuumtoalettsystem, Miele vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr. To styrehusstoler er av merke NorSap 1500.
Marin Elektro AS har utført elektriske installasjoner med Mindur Brundtland som el.teknisk konsulent og hovedtavle bygget av El-Pro.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret ombord omfatter alarmanlegg fra Scana Moland, Furuno FR-2115 og Furuno FAR-2825 radarer, Simrad Robertson RGC-11 gyrokompass, Simrad Robertson AP9 Mk III autopilot og to Furuno GP-80 GPS. For oppsporing av fisk er montert Furuno CSH-82 sonar, Kaijo KCS-228Z sonar, Simrad ES60 ekkolodd, JRC JFV-250 ekkolodd, Simrad FS-903/925 Mk II trålsonar og Marport TSS 2000 tråløye.
Kommunikasjonsutstyret innbefatter Sailor HC-4500 og Sailor RE-2100 radiostasjon, Inmarsat C fra Thrane & Thrane TT-3020C, Inmarsat B merke Sailor SP-4400, tre Sailor VHF type RT-4822, RT-2048 og RT-144C, tre Icom GN 1500E, Tron 40S nødpeilesender, to Tron SART radar transponder og Navtex mottaker merke JRC NCR-300A. GSM mobiltelefon er merke Nokia, og Vingtor har levert intercomanlegg. For TV overvåking er montert et Philips (C.C.T.V.) anlegg.