M/S «TAMERLANE»

– fjerde Ro-Ro skip fra Sør-Korea

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av «Tamerlane» er Mark IV-serien på fire skip fra Daewoo Heavy Industries, Okpo komplett. Skipene ble bestilt i 1998 av Wilh. Wilhelmsen ASA (før dannelsen av Wallenius Wilhelmsen Lines). "Tamesis", "Talisman" og "Tarago" ble levert i løpet av en kort periode fra midten av april til slutten av september 2000, og byggenummer 4423 ble nå overtatt av Wallenius Wilhelmsen Lines AS, Lysaker 15. februar. Barber Marine Consultants har vært ansvarlig for seriens design.

M/S «TAMERLANE»
Hoveddata:

Lengde o.a.240,60 m
Bredde på spant 32,26 m
Dybde i riss til værdekk32,45 m
Dypgang maks.11,75 m

Dødvekt er 39.516 mt og GT er 67.140 tonn. Drivstofftankenes kapasitet er 5000 m3. Skipet seiler med en besetning på 23 og er klasset i DNV. Skipet kan laste 5.400 pbe eller 2362 TEU containere fordelt på åtte dekk hvorav fire er heisbare. Dekksareal er på ca. 45.889 m2 og voluminnholdet er 125.620 m3. Akterrampen har en bredde på 12 m og tåler "unit loads" på 320 tonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W; Diesel hovedmotor, type 8L70MC tilkoblet et Hyundai propellanlegg. Service-fart er ca. 20,5 knop.

Styremaskinen er av merke Yoonon-MHI. Båten er utstyrt med Kamewa Ulstein sidepropeller forut og akter hver på 1800 kW.

Hjelpemotorene er av merke MAN B&W; dieselmotorer (under koreansk lisens) med Hyundai generatorer, mens nødaggregat er av type Ssangyong-Cummins.

Pumpeutrustningen er fra Nanina og IMO, separatorer og evaporator er fra Alfa Laval og startluftkompressor er fra Sperre. Fryse-/kjølemaskineriet og ventilasjonsanlegget er fra Hi-Pres Korea og York Refrigeration. Isolasjon i maskinrommet er utført med KCC Mineral Wool, tankpeileanlegget er levert av Havla-Auxitrol og sanitærsystemet av Taiko. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger, og oppvarmingen (heatingen) foregår med thermal oil (olje istedet for steam).

Brannslukkingsanlegget er fra Heien-Larssen AS, og -varslingsanlegget er av merke Salwico fra Consilium Marine. AutoLoad stabilitetsinstrument er installert om bord, og Kyma AS har levert MIP-system.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet av Rauma Brattvaag fabrikat omfatter ankervinsj, capstan og fortøyningsvinsj. Luker, porter og ramper samt hydraulikken er fra DW-MacGregor, mens vinduer og lysventiler er levert av Jung Gong Industries Co. Ltd.

Fritt fall-livbåten er fra Umoe Schat-Harding. Brann- og andre dører er levert av Cosmo Door System. Verftet selv har utført sandblåsingsarbeidet, og skipet er oppmalt med systemer fra Jotun og Hempel.

Forbrenningsanlegget er fra TeamTec.

Diverse
Evac har levert vacuumtoalettsystemet, koreanske Buil paneler er benyttet på innvendige skott, mens Daewoo selv har forestått møbelleveransene. Electrolux har levert bysseutstyr. Hyundai har bygget hovedtavlen.

Kongsberg Norcontrol har levert bro- /maskinromspulter og DataBridge 1029 Integrated Navigation System, DataChief integrated system, som blant annet består av to fjernstyringsstasjoner for maskinkontrollrommet, en stasjon for fjernstyring av styrehuset og en for sikkerhetskontrollrommet.

Skanti Radio AS har levert elektronisk utstyr som radiostasjon, livbåtradio, vaktmottaker, værkartskriver, VHF, nødpeilesender og nødkommunikasjonssett, samt antenner. Autopilot er fra Kongsberg Norcontrol type AP 2000, logg er av merke Consilium SAL-860 dual axis og loran C av merke Furuno LC-90 Mk II. Computer utstyr er supplert av Barber Software Solutions.