M/S «TRAMSEGG»

– sjark fra Finnvik Båtbyggeri/Båt- og Oppdrettservice

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båt- og Oppdrettservice på Averøy overleverte 6. juni en sjark til Partsrederiet Gjetøyfisk ANS, 6494 Vevang. Finnvik Båtbyggeri A/S i Kvisvik har bygget skroget til båten og innredet den, mens Båt- og Oppdrettservice har utrustet den nesten 13 meter store båten. Nybygget er Finnviks byggenr. 300. Båten er den tiende aluminiumsbåten bygget ved Finnvik, siden båtbyggeriet forlot trebåtbyggingen i 1991.

«Tramsegg»
er prosjektert av Marine Konstruksjoner A/S i Kristiansund i samarbeid med byggeverftet og bygget i sjøvannsbestandig aluminium.

Båten har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.12,99 m
Lengde p.p. 12,12 m
Bredde på spant4,50 m
Største bredde4,65 m
Dybde i riss2,72 m

Brennoljekapasiteten er 2,70 m3 fordelt på to tanker, og to tonn ferskvann. Båten seiler med tre manns besetning.

Arrangement
Båten er bygget etter vanlig sjarkkonsept, med utfallende baug, halvbakk, arbeidsdekk og svakt buet speilhekk. I skarpen under bakken er innredningen med tre køyer og sanitærrom. Lasterommet er plassert midt i båten og maskineriet akterut. Nedgang til motorrom er som vanlig arrangert i casing akter på babord side. Styrehuset er delvis innfelt i bakkens akterkant.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DS9 dieselmotor som er koblet til et Nogva propellanlegg, via et Nogva HC 168 reduksjonsgear. Styremaskinen er en Tenfjord. Båten har en Jabsco 1,5" lense- og spylepumpe. Varmeanlegget består av Pyro sentralfyr på 5,1 kW, og i isolasjonen er det benyttet Rockwool og polyurethane. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Aalesund Supply & Service AS.

Diverse
Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted AS har levert dekksmaskineriet inkludert anker- og andre vinsjer. Rapp Hydema Syd har utstyrt sjarken med garngreier og etterhaler. Det er brukt noe dekksutrustning fra en tidligere båt. I byssen er en Pyro ovn. Elmarin AS har vært ansvarlig for de elektriske og elektroniske installasjonene. Elektronikken er i hovedsak overført fra en gammel båt.