M/S «ULYSSES»

– verdens største cruise ferry levert fra Aker Finnyards

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Finnyards Oy, Rauma kunne 27. februar overlevere skipet som blir betegnet som verdens største "vehicle carrying cruise ferry". Skipet med byggenummer 429 ble overtatt av Irish Continental Group og skal opereres av Irish Ferries.

Skipet er konstruert for operasjon på det som betegnes som Short sea internasjonale ruter og skal inn på ruten mellom Dublin og Holyhead i Wales. Nybygget er arrangert med "drive-through" cargo kapasitet på hele fire dekk. Det fjerde og høyeste er noe nytt på ropax ferger. Passasjerområdene vil være av cruise standard med 2050 seter, 157 passasjerlugarer og 80 mannskapslugarer.

M/S «ULYSSES»
Hoveddata

Lengde o.a.209,00 m
Lengde p.p.190,00 m
Bredde største31,20 m
Dypgående6,40 m
GT ca.50.000
NT ca.16.000
Lastekapasitet4100 lane metres

Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping @100A1, Ice class 1A, Roll on/roll off cargo and passenger ship, LMC, UMS, Nav 1IBS, SCM, IWS.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MaK 9M43 dieselmotorer som hver yter 7800 kW. Motorene er koblet til to Lips CP propellanlegg med diameter 5,1 m, via et Valmet reduksjonsgear med Vulkan fleksibel kobling. Servicefart er oppgitt til 22 knop.

Styremaskinene er fra Porsgrunn Steering Gear med Becker ror. For bedre manøvrering er skipet utstyrt med tre Lips baugthrustere og en sidethrustrer akter, alle på 2400 kW. Strømforsyningen besørges av tre MaK hjelpemotorer hver på 1520 kW v/1000 rpm. Leroy Somer har levert fire akselgeneratorer – hver på 3000 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Maskinfabriken Iron AS, Allweiler AG og Framo. Arbeidsluftkompressor er levert av Atlas Copco og startluftkompressorer av Sperre, mens separatorene og evaporator er fra Alfa Laval. Varmevekslere er av fabrikat APV Heat Exchangers. Aircondition anlegget er fra Novenco AS. Kjelutrusningen er levert av Aalborg Industries der en er oljefyrt og fire eksosgassfyrt på oljebasis.

Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 anlegg samt et skumsystem fra Unitor, og Consilium Marine AB har levert brannvarslingsanlegget.

Diverse
Skipet er utstyrt med stabilisatorer fra Brown Brothers og to par anti-heeling tanker. Rautaruukki har levert stål til ca. 1/3 av skipet. Porter og ramper er fra MacGregor AB og personheiser fra MacGregor Oy. Rampene tiltes innover. Det er uavhengig tilgang for biler fra dekk 5 til dekk 7. På dekk 8 kan bildekket heises opp. Fri høyde er 5 meter på alle lastedekkene.

Anker- og fortøyningsvinsjer er av merke Rauma Brattvaag, og vinduer og lysventiler er fra H. K. van Wingerden & Zonen, Holland. Kraner for forsyninger/containers er levert av Dreggen Crane AS, mens G J Wortelboer er leverandør av anker og kjetting.

Branndører er fra Parma Metals Oy og vanntette dører fra Pia Engineering Oy. Livbåter, rescuebåt og daviter er leveranser fra Davit Int. GmbH, mens redningsflåter og NES er fra Viking. Lanterner er fra Brøndberg & Tandrup AS, Danmark, mens Tranberg har levert spesialbelysning. Polartec Oy har levert søkelys, og Glamox Int. har utstyrt oppholdsrommene med lysarmaturer. Malingssystemer er fra International Paint.

I innredningen er brukt stålplater fra Inexa og ellers SBA Interior leveranser. Evac Oy og Jets Vacuum har stått for toalettanleggene, og Miele har levert vaskeriutstyr.

CWO Semco Marine har levert hovedtavle, startere og alarmanlegget. Bro- og maskinromspulter er fra Kongsberg Norcontrol AS. STN-Atlas har levert elektronisk utstyr som radar, ekkolodd, radiostasjon, DGPS, autopilot og værkartskriver. Anschütz har levert kompass og Parma Metals Oy antenner.

Aker Finnyards tilhører Aker Yards gruppen og er svært diversifisert når det gjelder skipstyper. Verftet har levert hurtigbåter, car-pax ferger, cruisere, forskningsskip, ro-ro skip, isbrytere og marine fartøyer. Dokken måler 260 x 85 meter og har 300 tonns løftekapasitet. Verftet skal bygge tre ro-ro passasjerbåter for Northlink i Skotland for levering i 2002. Båtene skal trafikkere Shetland og Orknøyene.