M/T «BERGE ARIAKE»

– fjerde VLCC til Bergesen fra Hitachi

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hitachi Zosen Corp, Ariake Works overleverte sitt byggenummer 4968 til Bergesen d.y. ASA den 25. januar. Dette er nummer fire i serien på åtte skip. Driften overlates til Thome Ship Management som er manager for ca. 45 skip, inkludert tre andre VLCC'er bygget ved Hitachi.

Skipet får en besetning på 23, bestående av tre europeiske offiserer og resten fra Filippinene.

Bergesen
kunne fremvise et imponerende 2000 regnskap med et driftsresultat på $188,5 millioner mot $69,5 for 1999. Fjerde kvartal alene bidro med $78 mill. Resultat før skatt endte på $116,4 mill. Tank bidro til resultatet med $106,8 mill.

Tankflåtens verdi økte med 40,6% i løpet av 2000, og markedsverdien for skip under bygging ble anslått til å være $79 millioner mer verd enn bokført verdi.

M/T «Berge Ariake»
er bygget med dobbelt skrog og dobbel bunn i henhold til MARPOL reglene. ABS' Safe Hull betegnelse gjelder også for Hitachis skrogdesign. Bruken av high tensile stål er begrenset. Verftets Super Stream Duct er montert, og sammen med den store bulbbaug under vannlinjen, øker det maskineriets effektivitet. Båten kan transportere de nødvendige 2 mill. bbl. på et meget godt draft.

Hoveddata

Lengde o.a.332,95 m
Lengde p.p.320,00 m
Største bredde60,04 m
Dybde i riss29,55 m
Dwt298.552 m.t.
BT159.397

Tankkapasitet for fuel olje er 7.900 m3 og for ferskvann 782 m3. Skipet er klasset i ABS.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Hitachi-MAN B&W; 7S80 MC dieselmotor som yter 25.490 kW, og som driver et fast-propellanlegg fra Nakashima Propeller Co. Ltd. med vingediameter 9600 mm. Service fart er oppgitt til 16 knop.

Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä 5L20 dieselmotorer (levert av Wärtsilä Diesel Japan Co. Ltd.) og generatorer fra Taijo Electric. Lindenberg Anlagen GmbH har levert et nødaggregat, og styremaskinen er en Hitachi leveranse.

Pumpeutrustningen er fra Ishii Machinery Works, Taikokikoi Industries og Shinko Industries. Luftkompressorer er levert av Teikoku Machinery Works, og Mitsubishi Kakoki Kaisha har supplert separatorer.

Sasakura har levert evaporator, kjeler er fra Imex Co. og vifter fra Taijo Electric Mfg. Co. Ltd. Kjølemaskineri leveransen er fra Ushio Reinetsu Co. Ltd., og tankmålings utstyr er fra Metritape/Nakakita. Kashiwa Co. Ltd. har levert et skumanlegg for brannslukking, og brannvarslingsanlegget er levert av Nittan Co. Ltd.

Diverse
Nippon Pusnes Co. Ltd. har levert det meste av dekksmaskineriet, samt ankervinsj og fortøyningsvinsjer. Sekigahara Seisakusho og Nippon Pusnes har levert kranutstyr. Onomishi Anchor Mfg. har levert anker og Hamanaka Chain Mfg. kjetting.

Livbåter er fra Shigi Shipbuilding med daviter fra Miura Vider, mens Viking har levert redningsflåter til skipet. Malingsproduktene kommer fra Kansai Paint Co. Ltd , og tar-epoxy er brukt til tankcoating i ballast tankene. Avfallsanlegget ombord er levert av Volcano Ltd. Elektrisk hovedtavle og starter er installert av Terasaki Electric.

Elektronisk utstyr
Det elektroniske utstyret innbefatter radar, ekkolodd og radiostasjon fra Japan Radio Co. Ltd., logg fra STN Atlas Elektronic GmbH, gyrokompass og autopilot fra Tokimec Inc. og værkartskriver og VHF også fra Japan Radio Co. Ltd.

Skip nummer fem og seks i serien blir levert i mars og mai.