M/T «BERGE SAKURA»

– «BERGE KYOTO» – VLCC'er levert til Bergesen fra Hitachi

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Så er nybygg nummer fem og seks i serien på åtte skip fra Hitachi Zosen Corp. overlevert til Bergesen d.y. ASA. Skipene med byggenumre 4969 («Berge Sakura») og 4970 («Berge Kyoto») ble overtatt 28. mars og 31. mai. Begge tankerne ble døpt 22. mars av gudmor Ragnhild Bergesen, gift med Morten Bergesen.

Magne Grav er kaptein på "Berge Sakura" med Hans Erik Verde som førstestyrmann og Øyvind Wettergreen som maskinsjef. Mannskapet er fra Norge og Filippinene. Skipene seiler med 31 personers besetning.

M/T «Berge Sakura» – «Berge Kyoto»
er bygget med dobbelt skrog og dobbel bunn i henhold til MARPOL reglene. ABS' Safe Hull betegnelse gjelder også for Hitachis skrogdesign. Bruken av high tensile stål er begrenset. Verftets Super Stream Duct er montert, og sammen med den store bulbbaug under vannlinjen, øker det maskineriets effektivitet.

Hoveddata

Lengde o.a.332,95 m
Lengde p.p. 320,00 m
Største bredde60,04 m
Dybde i riss29,55 m
Dwt 298.552 m.t.
BT159.397

Tankkapasitet for fuel olje er 7.900 m3 og for ferskvann 782 m3. Skipene er klasset i ABS.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Hitachi-MAN B&W; 7S80 MC dieselmotor som yter 25.490 kW, og som driver et fast-propellanlegg fra Nakashima Propeller Co. Ltd. med vingediameter 9600 mm. Service fart er oppgitt til 16 knop. Styremaskinen er en Hitachi leveranse.

Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä 5L20 dieselmotorer (levert av Wärtsilä Diesel Japan Co. Ltd.) og generatorer fra Taijo Electric. Lindenberg Anlagen GmbH har levert et nødaggregat.

Pumpeutrustningen er fra Ishii Machinery Works, Taikokikoi Industries og Shinko Industries. Luftkompressorer er levert av Teikoku Machinery Works, og Mitsubishi Kakoki Kaisha har supplert separatorer.

Sasakura har levert evaporator, kjeler er fra Imex Co. og vifter fra Taijo Electric Mfg. Co. Ltd. Kjølemaskineri leveransen er fra Ushio Reinetsu Co. Ltd., og tankmålings utstyr er fra Metritape/Nakakita.

Brannsikkerheten er ivaretatt med et skumanlegg for brannslukking fra Kashiwa Co. Ltd. og brannvarslingsanlegg fra Nittan Co. Ltd.

Diverse
Nippon Pusnes Co. Ltd. har levert det meste av dekksmaskineriet, samt ankervinsj og fortøyningsvinsjer. Sammen med Sekigahara Seisakusho har Nippon Pusnes også levert kranutstyr. Anker og kjetting er fra Onomishi Anchor Mfg. henholdsvis Hamanaka Chain Mfg.

Blant redningsutstyret finnes livbåter fra Shigi Shipbuilding med daviter fra Miura Vider, mens Viking har levert redningsflåter. Malingsproduktene kommer fra Kansai Paint Co. Ltd , og tar-epoxy er brukt til tankcoating i ballast-tankene. Avfallsanlegget ombord er levert av Volcano Ltd. Elektrisk hovedtavle og starter er installert av Terasaki Electric. Beha Hedo Industrier har levert komplett bysse.

Elektronisk utstyr
Det elektroniske utstyret innbefatter radar, ekkolodd, radiostasjon, værkartskriver og VHF fra Japan Radio Co. Ltd., logg fra STN Atlas Electronic GmbH og gyrokompass og autopilot fra Tokimec Inc.
De to siste skipene i serien skal leveres i februar og juni 2002.