M/T «BETTY KNUTSEN»
– ombygget ved Remontowa i Polen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/T «Betty Knutsen», som haugsundrederiet Knutsen OAS Shipping fikk bygget som kjemikalietankskip ved Naval Gijon i Spania så sent som i 1999, er nå ombygget til bøyelaster ved det polske verftet Remontowa S.A. Skipet ble tilbakelevert til rederiet 20. juli.
Skipet ble konvertert i overensstemmelse med kravene i klassifikasjonsnotasjonen DYNPOS AUTR, som innebærer at det nå er utstyrt med fullverdig dynamisk posisjonering fra Kongsberg Simrad. I tillegg til navigasjons- og datautstyret har skipet fått en azimuth på 1.425 kW i forepeaken og en tunnelthruster akterut på 800 kW, levert av Brunvoll.
Skipet har også fått montert et fleksibelt bøyelastearrangement, som gjør det mulig å laste råolje fra mange ulike typer lastebøyer i Nordsjøen. I tillegg kan skipet også laste ved en konvensjonell landterminal, gjennom en manifold midtskips. Lastearrangementet i baugen ble montert på en ny skrogstruktur på toppen av bakkdekket, og de to lastepunktene forut og midtskips er forbundet med en ny rørledning. Leverandør har vært Maritime Pusnes. Utstyret blir overvåket fra broen gjennom et nytt intern-TV system.
De nye propellene har også gjort det nødvendig med mer elektrisk kraft. Et Caterpillar genset fra Pay & Brinck Motor er innmontert i et nytt hjelpemaskinrom i forepeaken. I tillegg er power management-systemet med den integrerte alarmkontrollen og overvåkingssystemet betydelig modifisert. Også andre arbeider ble utført under ombyggingen, blant annet ble brennstoffsystemet for gas-generatoren oppgradert. Skipet har også fått behandlingssystem for lensevann fra Marin Floc AB, nytt brannutstyr fra Unitor og ny incinerator fra Team Tec AS.
Etter ombyggingen har skipet følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 186,93 m |
Lengde p.p. | 174,00 m |
Største bredde | 27,40 m |
Dybde i riss | 16,90 m |
Dypgående | 10,20 m |
Ved et dypgående på 11,50 m er korresponderende dødvekt 35.000 tonn. Skipets brennstoffkapasitet er 1500 m3 tungolje.
Maskineriet
er forøvrig ikke forandret. Det består av en MAN B&W; 6S50 MC hovedmotor, som yter 11.640 bhp ved 127 o/min. Motoren er koblet til et Lips propellanlegg, via et Renk reduksjonsgear. Farten er oppgitt til 15 knop, ved et dypgående på 10,20 m. Styremaskinen er en Frydenbø, som betjener et Schilling flapror.
Strømforsyningen besørges av tre MAN B&W; Holeby dieselmotorer, hver med en ytelse på 900 kW, samt en Alconza akselgenerator. Havneaggregatet drives av en Caterpillar dieselmotor. I tillegg kommer det nye Caterpillar generatorsettet forut, som nevnt ovenfor.
De hydrauliske lastepumpene er levert av Framo, og har hver en kapasitet på 3600 m3 pr. time. Maskineriets startluft-kompressorer er av type Sperre og arbeidsluftkompressorene av type Atlas Copco, mens separatorene er levert av Alfa Laval.
Overvåkingen av nivåene i tankene besørges av et tankpeileanlegg fra Saab Marine Electronics AB, mens ventilasjonsanlegget er av type Sabroe og viftene fra Novenco Hi-Pres. Kjel-utrustningen er fra Aalborg Industries.
Diverse
Dekksutrustningen består blant annet av hydraulisk dekksmaskineri fra Rauma Brattvaag, inkludert ankervinsjer, fortøyningsvinsjer og capstans. Anker og kjetting er levert av Vicinay. Livbåtene er av umiskjennelig Umoe Schat-Harding-fabrikat med Sabb-motorer. Tyfonen er fra Kockums.
Hamworthy KSE har levert Inertgass-system i alle tankene, mens tankrensemaskineriet er levert av Scanjet Clean AB. Innredningen er dimensjonert for et mannskap på 26 personer, pluss et Suez-crew på 6, fordelt på til sammen 27 lugarer. Skipets windowsbaserte vedlikeholds- og reservedelssystem er en leveranse fra Tero Marine AS. Overvåkingsanlegget for maskineriet er fra Kongsberg Norcontrol, og bro- og maskinromspultene er en Furuno/Sperry/Norcontrol-leveranse.
Det meste av elektronikken ombord er av Furuno-fabrikat, bortsett fra gyro og autopilot som er fra C. Plath. Skipets hovedassurandør er Bergens Skibsassuranseforening Gjensidig.