M/T «FRONT SYMPHONY»

– tankskip fra Japan til Frontline

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sasebo Heavy Industries Co. Ltd. overleverte byggenummer 478, et 150.000 dwt råoljetankskip, til rederiet Frontline ASA ved Frontline Management AS, den 30. september. Skipet er søsterskip til «Front Melody», som ble levert fra samme verft 15. august. Frontline har et ambisiøst nybyggingsprogram ved verft i Japan og Korea for tiden, med tre 300.000-tonnere for levering fra Japan neste år, og to mindre kjemikalietankskip fra et verft i Korea. I tillegg har oppkjøpet av Mosvold Shipping sikret Frontline tre nybyggingskontrakter (308.000-tonnere) ved et koreansk verft. Disse skipene skal leveres i 2002 og 2003.

Men tilbake til «Front Symphony». Denne typen skip går også under begrepet Suezmax, noe man skulle tro henspeilet på flittig bruk av kanalen. Men så er ikke tilfellet. Ei heller er disse skipene de største brukerne av kanalen. En riktigere definisjon nå er "one million barrel". Her går nemlig grensen mellom de nye skipene og de eldre, som altså ikke klarer dette kvantumet. Tradingområdene finnes hovedsakelig West of Suez, med den viktigste ruten fra Vest-Afrika til USA.

Børsnoterte Frontline figurerer ofte i nyhetsbildet. Tankmarkedet for store skip er liksom det markedet som børsanalytikerne har lettest for å følge med i, og det er jo viktig skal man ha likviditet i aksjen. Lenge var det Fredriksens kamp mot svenske ICB og kanadiske Golden Ocean som opptok media, men i dag er det fallet i fraktmarkedet som står i fokus. Fra et eventyrlig marked med rater på rundt 100.000 dollar dagen for mindre enn et år siden, har markedet nå falt til en fjerdedel. Det betyr at de store tankskipsrederiene, deriblant Frontline, taper store penger om dagen. En VLCC i Frontline-flåten må ha 23.000 dollar dagen for å gå i balanse. I skrivende stund ligger ratenivået på 19.000 dollar dagen. Et suezmax-skip – som «Front Symphony» – må ha en daglig inntjening på 16.500 dollar for å gå i balanse. I skrivende stund ligger ratenivået på 13.000 dollar dagen. Men ingen i markedet er i tvil om at Frontline har økonomisk styrke til å tåle en smell. Og det snur fort i tankmarkedet, og når omslaget kommer vil Frontline være godt posisjonert.

«FRONT SYMPHONY»
er bygget som seg hør og bør med dobbelt skrog, både bunn og sider, og tankene er også avdelt av langskipsskott. Skipet har segregerte ballasttanker, og ballasting/de-ballasting kan gjøres samtidig med laste/losseoperasjonene. Tankvaskemaskiner type Gunclean er installert i alle lastetankene, og båten har lastekontrollrom med alle lastehåndterings- og sikkerhetsfunksjoner.

Hoveddata

Lengde o.a.272,00 m
Lengde p.p.262,00 m
Bredde45,60 m
Dybde i riss24,00 m
DWT 150.000

Ferskvannskapasiteten er 490 m3. Skipet er klasset i ABS til @A1¨, Oil Carrier, +AMS, +ACCU, SII, ESP, COW, UWILD, SPM, VEC.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Mitsui MAN B&W; 6S70MC dieselmotor som er koblet til et Mitsubishi 4-bladet propellanlegg med diameter 8,70 meter.

Styremaskinen er Mitsubishi type ZRAM-4-cyl. med et semispade ror med to spindles og rorindikator fra JRC. Hjelpemaskineriet består av tre Yanmar dieselmotorer type 6N21L-EV og generatorer type Nisishiba. Famm har levert smøreolje.

Pumpeutrustningen er fra Naniva og kompressorene fra Tanabe. Alfa Laval har levert separatorer og evaporator, mens både olje- og eksoskjelene er fra Sasebo. Brannvarslingsanlegget er fra Nohmi Bosai Ltd.

Diverse
Dekksmaskineri er fra Fukushima. Redningsutstyret innbefatter RFD redningsflåter. Chugoku står for malingssystemene og tank-coatingen.

Den elektroniske utrustningen omfatter blant annet JRC radarutrustning, X-band av type JMA-9823 XA og S-band av type JMA-9833 SA, JRC ekkolodd type JFE-582, JRC radiotransponder type JQX-30A, logg fra Yokogawa Denshikiti type EML 500-HD1, Tokimec gyrokompass type TG-6000 og autologg type PR-6582-DM-SS2, JRC DGPS-navigator type JLR-7700 Mk II, JRC Inmarsat C og B samt værkartskriver. JRC har også levert alt radioutstyr ombord. Det meste av JRC-utstyret er levert av Norske Telektron AS.