M/Tr. «HOPEN»

– reketråler fra Myklebust Verft til Møre

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Remøy Fiskeriselskap AS i Fosnavåg fikk 28. desember overlevert sin nye reke-/torsketråler, «Hopen», fra Myklebust Verft AS, Gursken. Nybygget var verftets byggenr. 30.

M/Tr. «Hopen»
er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Verftet betrakter byggingen av fartøyet for å ha vært et krevende og utfordrende prosjekt med store krav til verftets arbeidere. Et lokalt nettverk av bedrifter innen den maritime industrien er en forutsetning for å kunne gjennomføre byggeprosjekter av denne typen. Skroget er for øvrig levert av NorYard og bygget i Romania.
Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.66,40 m
Lengde p.p. 58,20 m
Største bredde14,60 m
Dybde i riss h.dk. 6,10 m
Dybde i riss sh.dk.8,90 m

Tankkapasitetene er 888 m3 brennolje og 47 m3 ferskvann. Bruttotonnasjen er 2650 tonn. Lastekapasiteten er 1200 m3 i fryserom.

Maskineri
Hovedmotoren er en Wärtsilä 12V32 med ytelse 5520 kW v/750 o/min., som driver et John Crane Lips CP 100 propellanlegg, via et reduksjonsgear fra samme fabrikant. Styremaskinen er en Tenfjord. Nybygget er utstyrt med sidepropeller forut av Kamewa Ulstein fabrikat, type 90 TV med ytelse 490 hk.
Strømforsyningen besørges av et Caterpillar 3512 TA hjelpeaggregat på 1425 kW. Nødaggregatet er også et Caterpillar-anlegg, der dieselmotoren er en 3406 TA på 345 kW. I tillegg kommer en akselgenerator fra A. van Kaick på 2875 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler og ITT Flygt (avfallspumpe), separatorene fra Alfa Laval og Christen Dale & Co. mens kompressorene er fra Sperre. Proviantkjøleanlegget er levert av Vattøy Kjøleservice AS. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M; Industrier AS, ventilasjonsanlegget er levert av Miljø-Teknikk AS, kjelutrustningen er fra Pyro og UMAS har levert tankpeileanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor, mens brannvarslingsanlegget er levert av Autronica. Fabrikken er fra Carnitech.

Dekk
Nederst i båten er fryseriet levert av PAM med platefrysere fra DSI, fem vertikale og tre horisontale. Pumper, band og heissystem knytter alle arbeidsoperasjonene tett sammen, og det er en svært automatisert, fleksibel og moderne produksjon som vil foregå ombord.
Rauma Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri og Aukra Industrier AS de tre Abas kranene ombord. Blokkutrustningen er fra Brdr. Markussen og vinduene fra Marine Aluminium. Fallrepet er fra Hydro Marine Aluminium og dørene fra Baggerød.
Sikkerhetsutstyret er levert av Maritime Partner AS og består blant annet av en MOB-båt i en davit fra Mare Safety. Fartøyet er også utrustet med to Viking redningsflåter, hver for 20 personer, også fra Mare Safety. Lanternene er fra Tranberg og lyskasterne og tyfonen fra Norselight. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, inkludert Jotun katodisk beskyttelse.

Diverse
M/Tr. «Hopen» er innredet med lugarkapasitet for 24 personer, selv om besetningen til vanlig ikke teller fullt så mange. Her finnes også hospital, bysse, messe, dagrom, kjøl- og fryserom for proviant, stores, garderober og to verksteder.
I innredningen er benyttet Norac innredningspaneler på skott og Danacoustic oppunder dekk, og Fibo i fabrikken. Møblene er fra Contract Møbler AS og Rovde Møbelfabrikk AS. Mare Safety AS har levert bysseutrustningen som innbefatter Beha bysseovn og Edco oppvaskemaskin. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Hareid Elektriske Teknikk har hatt ansvaret for elektro-installasjonene, inkludert hovedtavle, bro- og maskinromspulter og startapparat. Alarmanlegget er fra Scana Moland.
Ing. Fredrik Heggertvei AS har levert isdaviter, Hatløy AS verktøymaskiner, mens vindusviskerne er fra Wynn og skipperstolene fra Nor Sap.

Elektronikk
Utstyret er installert av Sletten Electronics AS og omfatter Furuno FAR-2125 X-band og FR-2135 S-band radarer, Furuno FCV-1200 ekkolodd, Sagem LH-92 logg, Anschütz St. 20 Compact gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-80 GPS og Furuno NX-500 Navtex. Videre utstyr er Taiyo TD-L 1550 peiler og Scanmar fangstkontroll.
For kommunikasjon er installert Furuno FS-1562 MF/HF radiostasjon, Sailor RT 4822, RT 4722, RT 2048 og RT 2047 VHF. Inmarsat B og C betjenes av Furuno Felcom, henholdsvis 82B og 12. Fartøyet har også SeaTel TV-satellitt system, og vedlikeholdssystem fra Mar Con. Vindmåleren er fra Deif, temperaturmåleren er en Furuno TI-20D og telex-terminalen er Furuno DP-6.

Myklebust Verft AS skal videre levere et supplyskip av typen MT 6000 for District Offshore – våren 2002.