M/Tr. «INGAR IVERSEN»

– reketråler fra Umoe Sterkoder

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ingar Iversen KS ved Harald og Gudmund Iversen på Nordsmøla fikk 26. juli overlevert en arktisk reketråler på 65 meter fra Umoe Sterkoder. Fartøyet er verftets byggenummer 200 og designfirmaet Nordvestconsults fiskebåt nr. 100. Kontraktsverdien har vært ca. 130 millioner kroner.

Skipet er bygget som en isforsterket hekktråler med fabrikk for produksjon av reker, basert på de mest moderne og automatiserte fabrikksystemer som finnes og på rederiets lange erfaring med rekeproduksjon. Fangsten blir sortert, fryst i horisontale og vertikale platefrysere, samt kokt og singelfryst i to tunnelfrysere. Fartøyets fartsområder er i hovedsak Nord-Atlanteren med grønlandske farvann, samt Barentshavet, Svalbard og Flemish Cap.

Ved utforming av skrog og design er det lagt vekt på stort fribord og god stabilitet for å øke sikkerheten. Skroget er bygget ved Yantar-verftet i Kaliningrad.

Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.64,90 m
Lengde p.p.58,40 m
Bredde største14,65 m
Dybde til hoveddekk6,15 m
Dybde til shelterdekk8,95 m

Båten måler 2525 bruttotonn, 757 nettotonn og 1150 dwt.

Tankkapasitetene er 995 m3 brennolje, ca. 42 m3 ferskvann og 149 m3 vannballast. Fryserom har kapasitet for 540 m3 og emballasjerom rommer 180 m3. Fabrikken har en kapasitet på ca. 40 tonn pr. døgn. I frysetunnelene er det plass til ca. 550 tonn reker.

Maskineri


Hovedmotoren er en Bergen Diesel BVM 12 som yter 5295 kW ved 750 o/min. Motoren er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat, type 3000 AGSC. Propelldiameteren er 3840 mm. Styremaskinen er en Tenfjord, som betjener et Becker ror. Fartøyet er også utstyrt med en Brunvoll sidepropell på 400 kW.

Hjelpemaskineriet består av en Mitsubishi motor type 16R MPTA på 1520 kVA, som er koblet til en Stamford generator. Leroy Somer har levert en akselgenerator på 3750 kVA. Nødaggregatet består av en Sabb Iveco Aifo motor på 140 kw og en Stamford generator.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler og i fabrikken ITT Flygt, separatorene fra Alfa Laval og Helisep og kompressorene er fra Sperre samt Tamrotor (arbeidsluft). York Kulde har levert kuldeanlegg, mens isolasjonen i maskinrommet er utført av Norisol Norge AS. Teknisk isolering forøvrig samt kapsling er utført av Kristiansund Isolering AS. Tankpeileanlegget med alarmsystem er fra UMAS, og Novenco har levert ventilasjonsanlegget. Kjelutrustning kommer fra Clayton Scandinavia.

Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et CO2 brannslukkingsanlegg fra Unitor og brannvarslingsanlegg fra Servoteknikk.

Dekk
Det er utviklet et trippel trålsystem for båten med fire trålbaner. Når rekefangsten kommer ombord kan den sorteres i syv forskjellige sorteringer og pakkes og fryses i forskjellige pakninger alt etter ønske. Båten har tre sorteringsmaskiner.

Fabrikken ombord er fra Carnitech. Vinduer er fra Marine Aluminium og hydraulisk dekksmaskineri fra Rapp Hydema. Abas har vært kranleverandør, Fossen Shipping har levert anker og kjetting og Brdr. Markussen blokkutrustning.

M

OB-båten er fra Maritime Partner med davit fra ACTA, og Viking har levert redningsflåter. Lanternene er fra Tranberg og lyskasterne fra Ibak. Båten er sandblåst av Grip Maling og oppmalt med malingsprodukter fra Hempel Ifa Coatings.

Innredning/diverse
M/Tr. «Ingar Iversen» er innredet for en besetning på 24 personer. I tillegg kommer hospital. Norisol Norge AS har stått for innredningen med blant annet Danacoustic himlinger. Avfallsanlegget er levert av Sipac AS, bysseovnen av Beha og vacuumtoalettsystemet av Jets.

ABB Installasjon har utført elektriske installasjoner og levert hovedtavle. Alarm- og overvåkingsanlegget i maskinrommet er fra Scana Moland.

Oddstøl Elektronikk AS har levert og montert elektronisk utstyr, Vingtor har supplert intercom. anlegget og Lønsethagen Industrivarer høytrykksvaskere, verktøy og innredning. Høytrykks hydraulikkaggregat er fra Servi Motion Controls, vindusviskerene fra Decca Trading, skilt og merking fra Bergmo Produkter og kondensisolasjonen fra Marine Import, Grafo Therm.

Umoe Sterkoder AS skal videre levere byggenr. 226 og 227, begge reketrålere, til utenlandske redere i mai og juli neste år.