M/Tr. «NORDTIND»
– fryseråler fra Spania til Melbu
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det spanske verftet Astilleros Gondan overleverte 19. februar «Nordtind» til AS Havfisk, Melbu som verftets byggenummer 414. Det er mindre enn tre år siden rederiet overtok en båt med samme navn fra samme verft. Dette fartøyet er i mellomtiden videresolgt. Atlantconsult har prosjektert nybygget.
Også i 1993 fikk rederiet levert et fiskefartøy fra Spania, «Hekktind» fra et verft i Vigo. «Nordtind» er en frysetråler med dobbeltrål-arrangement og skal drifte med både reke- og torsketrål.
Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 44,95 m |
Største bredde | 10,20 m |
Dybde i riss | 6,60 m |
Drivstofftankene rommer 190 tonn, og kapasitet for ferskvann er 45 tonn. Fartøyet måler 699 bruttotonn.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en MaK 6M25 hovedmotor på 2448 hk (1800 kW) ved 750 o/min., som er koblet til et Scana Volda propellanlegg med en 3000 mm dysepropell, via et Scana Volda reduksjonsgear.
Styremaskinen er av merke Tenfjord og betjener et Becker ror med Tenfjord rorindikator. Strømforsyningen besørges av to Mitsubishi dieselmotorer type S6A3 MPTA á 460 kW, koblet til hver sin Stamford generator. Castrol er smøreoljeleverandør til fartøyet.
Pumpeutrustningen er fra Bombas Azcue. Ferskvannsgeneratoren produserer 10 tonn i døgnet og er av type Gefico. Kompressorene er fra Sperre, og separatorene er av merke Alfa Lava.
RSW-anlegget er levert av norsk leverandør denne gangen, Midt-Troms Kjøleservice, som også har levert fem platefrysere av type DSI. Ventilasjons-, varme- og sanitæranleggene er verftsleveranser, og det samme er tilfellet med brannslukkingsanlegget. UMAS har levert tankpeileanlegget og Autronica brannvarslingsanlegget.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet, inkludert ankervinsj, capstan og fortøyningsvinsjer, er levert av Rauma Brattvaag, mens kranen er type Abas fra Aukra Industrier. Anker og kjetting er fra Gondan og blokkutrustning fra Ferri. Fabrikk- og transportanlegget er levert av MMC Fodema. Trålutstyret er levert av Nofi AS. Lasteromskapasiteten ombord er 414 m3.
Libra Plast har forsynt nybygget med dører, Norsafe har levert livbåter og daviter, og båten er utstyrt med RFD redningsflåter. Lanterner er fra Tranberg, og lyskasterne er av merke Ibak. Fartøyet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.
Innredning
Fartøyet er innredet for en besetning på 15 personer. Det meste av leveransene i innredningen er av spansk opprinnelse, som blant annet innredningspaneler og møbler. Bysseovnen er imidlertid av merke Beha.
De elektriske arbeidene er utført av verftet. Fartøyet er utstyrt med E0-anlegg fra Noris.
Elektronikk
De elektroniske installasjonene er levert og utført av Johnsen & Co. AS som også har levert Johnsen Watchkeeping Alarm. Utstyret består av en Furuno FAR-2835 S og en Furuno FR-2115 radar, Simrad ES-60 ekkolodd, Simrad TD-L 1550 peileapparat, JRC NCR300A Navtex mottaker, MaxSea Pro plotter, Anschütz St. 20 gyrokompass og Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-30 GPS, Furuno GP-80 GPS, Furuno GP-80 DGPS og Furuno LC-90 MkII Loran C mottaker.
For kommunikasjon er installert Sailor GMDSS Area A3 kommunikasjonssystem, Sailor VHF av type RT 4822 og RT 2047,samt Sailor Mini M. Av nødutstyr nevnes Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder og Tron VHF GMDSS.
For mobil kommunikasjon er levert Benefon Forte og Nokia utstyr. Comrod har levert antenner, mens antenne for radio/TV er fra SeaTel. Scanmar fangstkontrollsystem er også levert til båten.
AON Grieg har ivaretatt forsikringene.