M/Tr. «REMØY»

– reketråler fra Myklebust Mek. Verksted til Møre

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Remøy Havfiske AS i Fosnavåg fikk 25. august overlevert sin nye reketråler, «Remøy», fra Myklebust Mek. Verksted AS, Gursken. Nybygget var verftets byggenr. 29.

M/Tr. «Remøy»
er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Verftet betrakter byggingen av fartøyet for å ha vært et krevende og utfordrende prosjekt med store krav til verftets arbeidere. Et lokalt nettverk av bedrifter innen den maritime industrien er en forutsetning for å kunne gjennomføre byggeprosjekter av denne typen. Skroget er for øvrig levert av NorYard og bygget i Romania.

Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.64,00 m
Lengde p.p.55,80 m
Største bredde14,60 m
Dybde i riss6,10 m

Tankkapasitetene er 895 m3 brennolje og 59,6 m3 ferskvann. Nettotonnasjen er 2.570 tonn.

Maskineri
Hovedmotoren er en Wärtsilä 12V32 med ytelse 5520 kW v/750 o/min., som driver et Wärtsilä CP 100 propellanlegg, via et reduksjonsgear fra samme fabrikant med typebetegnelse SCV 95-P58. Styremaskinen er en Tenfjord. Nybygget er utstyrt med sidepropeller forut av Kamewa Ulstein fabrikat, type 90 TV-B med ytelse 600 hk.

Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3508B hjelpemotorer, som driver to Stamford generatorer på 1138 kVA. I tillegg kommer en akselgenerator fra Leroy Somer på ca. 2000 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorene fra Alfa Laval mens kompressorene er fra Sperre. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M; Industrier AS, ventilasjonsanlegget er levert av Miljø-Teknikk, kjelutrustningen er fra Pyro og UMAS har levert tankpeileanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor. Fabrikken er fra Carnitech og fryse- og kjølemaskineriet fra Midt-Troms Kjøleservice.

Dekk
Odim har levert utstyr til fabrikken, blant annet hydraulikkaggregat. Nederst i båten er fryseriet levert av Midt-Troms Kjøleservice. Pumper, band og heissystem knytter alle arbeidsoperasjonene tett sammen, og det er en svært automatisert, fleksibel og moderne produksjon som vil foregå ombord.

Rauma Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri og Abas de tre kranene ombord. Blokkutrustningen er fra Brdr. Markussen og vinduene fra Marine Aluminium. Utvendige dører er fra Nor-Pro.
Sikkerhetsutstyret er levert av Maritime Partner AS og består blant annet av en MP 510 Springer MOB-båt i en hollandsk Nedeck kran. Fartøyet er også utrustet med to Viking redningsflåter, hver for 20 personer. Lanternene er fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.

Diverse
M/Tr. «Remøy» er innredet med lugarkapasitet for 20 personer, selv om besetningen til vanlig bare teller 14 personer. Her finnes også hospital, bysse, messe, dagrom, kjøl- og fryserom for proviant, stores, garderober og to verksteder.

I innredningen er benyttet Akerpanel innredningspaneler på skott og Danacoustic oppunder dekk, og Fibo i fabrikken. Møblene er fra Contract Møbler AS. Mare Safety AS har levert bysseutrustningen som innbefatter Beha utstyr. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum.

Hareid Elektriske Teknikk har hatt ansvaret for elektro-installasjonene.

Elektronikk
Utstyret er installert av Ulstein Elektro AS og omfatter Furuno FAR-2125 X-band og FR-2135 S-band radarer, to Furuno FCV-1200 ekkolodd, Anschütz Gyrostar II gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-80 GPS, Furuno kartmaskin og Furuno FAX-208 Mk. II værkartskriver. Videre utstyr er Taiyo TDL 1550 peiler og Scanmar fangstkontroll, sistnevnte fra Sletten Elektro. For kommunikasjon er installert Skanti MF/HF TRP 9250 radiostasjon. Fartøyet har også SeaTel TV-satellitt system, og vedlikeholdssystem fra Tero Marine.

Myklebust Mek. Verksted AS skal videre levere sitt bnr. 30 "Hopen", også en reketråler, før jul, og så følger et supplyskip av typen MT 6000 for District Offshore som skal leveres våren 2002.