M/Tr. «TROMSLAND»

– reketråler fra Solstrand til Finnsnes

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Solstrand AS i Tomrefjord overleverte 25. august en 55 meter lang kombinert ferskfisk/frysereketråler til rederiet Tromsland AS på Finnsnes, ved Fritjof Jørgensen. Fartøyet er Solstrands byggenummer 70.

Siden fartsområdet i hovedsak blir på Grønland, Nordatlanteren, Barentshavet, Svalbad og Flemish Cap, er båten bygget isforsterket. Fabrikken ombord er arrangert med to produksjonslinjer, en for produksjon av reke og en annen for kapping, sløying og innfrysing av rund fisk eller iset i kasser eller bulk. Fryserommet er på 320 m3, med et mindre rom på 105 m3 for biprodukter. I tillegg er det et pakkerom på 110 m3.

Tråleren er designet av NVC design og skroget er bygget ved Cenal Shipyard i Polen. Fartøyet erstatter den gamle «Tromsland», bygget ved Aas Mek. Verksted i 1986 og solgt til Pomor Trawl i Murmansk.

Den nye «Tromsland» har følgende

hoveddata:

Bruttotonnasjen er 1499 tonn. Tankkapasitetene er 500 m3 brennolje og 35 m3 ferskvann. Fartøyet er klasset i DNV til +1A1, Ice 1B, Stern Trawler, E0, Skrog Ice 1A*.

Lengde o.a.55,00 m
Lengde p.p. 48,00 m
Største bredde13,20 m
Dybde hdk.5,50 m
Dybde sh.dk.8,10 m

Maskineri
Hovedmotoren er en MAN B&W; Diesel L32/40 på 3840 kW, som er koblet til en firebladet CP-propell med diameter 3600 mm av Alpha Diesel fabrikat. Det er benyttet Vibratec eksosoppheng for å redusere vibrasjon og støy mest mulig. Reduksjonsgearet er et Scana Volda ACG 750 S. Styremaskinen er en Tenfjord, som betjener et høyløftror. Baugpropellen fra Brunvoll har en effekt på 400 hk.

For strømforsyning er båten utstyrt med to hjelpemotorer av type MAN Demp D2842LE, hver på 550 kW. De driver hver sin Stamford generator på 687 kVA. I tillegg produserer en ABB akselgenerator 2704 kVA. Bunker Oil AS leverer Mobil smøreolje til båten.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, avfallspumpen fra ITT Flygt, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval og J. Lillegravens Eftf. AS. Båten har også APV Heat Exchanger varmevekslere levert av AS Norco Oslo.

Fryse- og kjølemaskineriet er fra Midt-Troms Kjøleservice, mens isolasjonsarbeidene er uført av R&M; Industrier. Tankpeileanlegget er fra UMAS, evaporatoren fra Norsk Atlas og ventilasjonsanlegget fra Wangsmo. Brødrene Dahl har levert varme- og sanitæranlegget mens kjelene er fra Pyro. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk
«Tromsland» er utrustet for dobbeltrål, og vinsjanlegget er levert av Rauma Brattvaag. Båten har en Abas og en Palfinger kran, levert av Bergen Hydraulic. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping og blokkutrustningen fra SM Møllerodden. Vacuumanlegget er fra type Optimar. Vinduer og lysventiler er dels fra Cenal i Polen, dels fra Marine Aluminium. Branndørene er levert av Nor-Pro, plastdørene av Libra.

Sikkerhetsutrustningen består i hovedsak av redningsflåter fra Erling Haug og en MOB-båt som er plassert like bak overbygget. Den er levert av Maritime Partner, og betjenes av en kran fra samme leverandør. Det løse redningsutstyret er fra Koppernæs AS.

Fartøyet er oppmalt med produkter fra Hempel Ifa Coatings.

Innredning
I innredningen er det fasiliteter for et mannskap på 18 personer. Siden fartøyet skal oppholde seg i fjerne farvann i lange perioder, er det lagt stor vekt på å innrede et skikkelig hospital ombord. Ellers er innredningspanelene av type Fibo-Trespo, vacuumtoalettsystemet Jets og bysseovnen fra Mare Safety. Avfallskomprimatoren er fra Delitek. Maritime Møbler og R&M; Industrier har stått for møbler og innredning. Styrehusstolen er fra Sørlandets Aluminiumsprodukter, vindusviskerne fra O.S. Solberg og UV-anlegget fra Nofitec. Til kondensisolasjon er benyttet Grafo Therm fra Marine Import AS.

De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro AS, de elektroniske av J.M. Hansen AS.