R/S «ASKERBÆRINGEN»
– ombygget ved Ole Kvernenes Båtbyggeri
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

R/S «Askerbæringen» ble tilbakelevert til Redningsselskapet 8. mai etter en omfattende oppgradering av maskineriet ved Ole Kvernenes Båtbyggeri AS på Fitjar. Arbeidet ble utført som en totalentreprise av Mancraft AS i Bergen.
Riktignok ble også dekket aktenfor styrehuset hevet noe, og slepekrokene ble oppgradert av Redningsselskapet, men bortsett fra dette har ombyggingsarbeidene foregått i maskinrommet. Hele drivlinjen med ror er skiftet, og hele maskinrommet er totalrenovert med nytt elektrisk opplegg. Eksossystemet er ombygget fra tørt til vått for å få gunstigere temperatur i maskinrommet, og båten har fått bedre farts- og slepe-egenskaper. Motoren – en MAN D2842 LE 405 på 900 hk ved 2000 o/min – er nedjustert til 25 knop. propellanlegget er et Servogear VD 800G, og reduksjonsgearet er av samme fabrikat, type VD 250C med oversetning 1,96:1. Også roret er levert av Servogear med styremaskin fra Tenfjord.
Båten har også fått nytt sjøvannssystem og nytt manøversystem. Nye Mancraft drivstoffmålere er også montert inn.
Oppgraderingsarbeidene ser ut til å ha vært meget vellykkede, ettersom alt har fungert feilfritt siden båten forlot verkstedet 8. mai.
«Askerbæringen» har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 16,24 m |
Største bredde | 4,70 m |
Dybde midtskips | 1,80 m |