R/S «RUTH OPSAHL»

– ombygget av Mancraft AS ved Ole Kvernenes Båtbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

R/S «Ruth Opsahl» ble tilbakelevert til Redningsselskapet 30. november etter en omfattende oppgradering av fremdriftslinjen ved Ole Kvernenes Båtbyggeri AS på Fitjar. Arbeidet ble utført som en totalentreprise av Mancraft AS i Bergen.

Hele drivlinjen med ror er skiftet, og hele maskinrommet er totalrenovert med nytt elektrisk opplegg. Eksossystemet er ombygget med løsflenser for forenkling av fremtidig vedlikehold og ettersyn. Lufttilførsel til maskinrom er økt betraktelig som følge av større motorer. Båten har dermed fått bedre farts- og slepe-egenskaper. Motoren – en MAN D2842 LE 405 på 900 hk ved 2100 o/min – er nedjustert for en båthastighet på 25 knop. Motorene tilfredsstiller de nye avgasskravene fra IMO i henhold til syklus E3.

I forhold til de gamle MAN V8-motorene, som ble tatt ut etter 12 års sikker tjeneste, merket man stor forbedring i støy- og røyknivå, og fremfor alt i maskinkraft.

Til hver motor er det påflenset en Servogear ADF 250C gearboks med oversetning 1,96:1, som har innebygget PTO for drift av hydraulikkanlegg. Propellanlegget er av samme fabrikat, type VD 800G, diameter 850 mm. Også roret er levert av Servogear med styremaskin fra Tenfjord.

Båten har også fått nytt sjøvannssystem og nytt manøversystem. Nye Mancraft drivstoffmålere er også montert inn.
Redningsselskapet har levert ny slepekrok, og det er montert en ny kran, Hiab 026, fra Gjøvik Kran og Hydraulikk AS.

Oppgraderingsarbeidene har vært meget vellykkede og slepekraften er over all forventning. Den nye slepekroken er nå innstilt på slepekraft 80.000 N.

Båten gikk fra Fitjar til Bodø og direkte inn i aktiv tjeneste. «Ruth Opsahl» har følgende

hoveddata:


Lengde o.a.16,24 m
Største bredde 4,70 m
Dybde midtskips1,80 m