R/S «SKULD»
– ombygget ved Ole Kvernenes Båtbyggeri
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Redningsselskapets R/S «SKULD» har vært til ombygging hos Ole Kvernenes Båtbyggeri AS, Fitjar i forbindelse med skifte av hovedmaskineri. Mancraft AS har vært sentral i dette arbeidet og har stått for prosjektering av leveransen og ferdigstillelsen.
Redningsselskapet har valgt en ny miljøprofil med MAN lav-NOX motor. Båten var klar for nye oppgaver den 29. desember 2000.
Den betydelige ombyggingen har tatt ca. tre måneder. Hele drivlinjen er skiftet. De nye MAN motorene er av type D2842 LE405 og yter hver 900 hk v/2100 o/min. Denne typen motor har dokumentert NOX-utslipp på 7,5 gram per kWh i henhold til ISO standard 8178. Maskineriet er justert til marsjfart på 25 knop, og slepekraften er ved lave turtall økt med ca. 50% i forhold til tidligere. Mancrafts nye effekt- og forbruksmåler er installert og er til god hjelp i forbindelse med slep og lengre turer.
De kontraroterende 4-blads propellanleggene med Ø 850 mm og 80 mm aksling fra Servogear med større bladareal gir betydelig bedre sjøegenskaper ved manøvrering under vanskelig forhold. Tidligere hadde båten 3-blads propell.
Reduksjonsgear er fra Mekanord AS type 235 HSC/HSC-IS 2,04:1. Eksossystemet er bygget om for å gi bedre tilkomst til vitale komponenter i maskinrommet.
R/S «SKULD» ble bygget i 1991 ved Båtservice Industrier AS (bnr. 683) i Mandal og har Bodø-Træna som operasjonsområde.
Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 16,24 m |
Bredde | 4,70 m |
Dypgående | 1,25 m |
Ole Kvernenes Båtbyggeri AS har nå R/S "Askerbæringen" under ombygging/motorbytte for ferdigstillelse i april.