I løpet av drøyt 25 år har Aas Mek. så langt levert 36 fartøy til Sølvtrans. Den foreløpig siste i rekken er «Ronja Aurora».

MS «Ronja Aurora»

I slutten av mars overleverte Aas Mek. brønnbåten «Ronja Aurora» til Sølvtrans. Dette er det fjerde av syv nybygg i samme serie som verftet skal levere til rederiet. Dåpen fant sted 31. mars.

Publisert Sist oppdatert

«Ronja Aurora» er også den 36. brønnbåten totalt som Aas Mek. har levert til Sølvtrans siden det fruktbare samarbeidet mellom de to partene startet for drøyt 25 år siden. De tre andre fartøyene skal leveres jevnt og trutt frem mot utgangen av 2024.

«Ronja Aurora» er 76,96 meter lang og 17,8 meter bred og har en brønnkapasitet på 3000 m3, fordelt på to tanker, som tilsvarer 450 tonn levende fisk.

Nybygget er av verftets eget design av type AAS 3002 ST, som har lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset for transport av smolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dypgående.

Fartøyet er utstyrt for transport av levende fisk i både åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte.

Dedikert smoltbåt

«Ronja Aurora» er en dedikert smoltbåt som er utstyrt med et egenutviklet og patentert lastesystem for skånsom og effektiv sortering og nøyaktig telling av smolt.

Fartøyet er arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske- og desinfiseringanlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter og system for ferskvanns behandling av fisken.

Brønnbåten er også designet med shelterdekk som gjør det langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.

Gode arbeidsforhold på broen.

Topp utstyrt

Brønnbåten er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom.

Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalett og kloakkrensing i henhold til strengeste krav.

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Aurora»
  • Verft: Aas Mek.
  • Byggenummer: 211
  • Design: AAS 3002 ST
  • Lengde: 76,96 meter
  • Bredde: 17,8 meter
  • Tonnasje: 2800
  • IMO-nummer: 9929376
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: Yanmar 6EY26W - Maritim Motor
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: 2x CAT 3512 C - Pon Power
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & integrated Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro

For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. Det er i tillegg montert capstans, trommelvinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.

For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert AquaScan og Vaki fisketellere.

Utstyr:

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm levert av Maritim Motor, som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 ekW som er utstyrt med SCR anlegg for eksosrensing som tilfredsstiller IMO TIER III levert av Pon Power, samt et nødaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 349 ekW.

Styremaskinen er levert av Kongsberg Maritime.

For best mulig manøvrering er det montert tre sidepropellere fra Brunvoll, en forut på 600 kW og to akter på til sammen 500 kW.

De fire Palfinger-kranene er levert av Bergen Hydraulic. Laste- og lossesystem samt sorteringtellere er levert av MMC First Process. Luseflter kommer fra Moss Hydro.

Fisketellere er levert av AquaScan og MSD Animal Health Norway. Ozon- og oksygenanlegg kommer fra Sterner AS. RSW-anlegget er fra PTG FrioNordica.

Pumper er levert av PG Flow Solutions og Allweiler.

Det elektriske arbeidet om bord er gjort av Vik Elektro. Elektronikken er levert av O. Øverland med komponenter fra Furuno.

Innredningen ble gjennomført av R&M Ship Interior. Innvendige dører er fra Baggerød AS mens Libra-Plast har levert de utvendige dørene. Vinduene er fra HUSNA IC VE DIS TIC LTD STI i Tyrkia. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum AS.

Ventilasjonsarbeidet er gjort av Copra Drift AS. Kjøleanlegget til provianten er levert av Multi Kulde Vest AS.

Redningsutstyret om bord er levert av Certex, mens brannslukking i maskinrom er fra Tyco Fire & Integrated Solutions. MOB-båt og kran er fra Mare Safety.

Ankervinsj kommer fra AS Scan mens ankerutrustning er fra Fossen Shipping.

Fartøyet er malt i maling fra Carboline.

Ikke noe å si på messeområdet på den nye brønnbåten.