MS «Ronja Queen»
På den første dagen i desember overleverte Aas Mek på Vestnes brønnbåten «Ronja Queen» til Sølvtrans. Dette er det 35. nybygget verftet leverer til samme kunde.
Fartøyet ble døpt i Ålesund 3. desember med Anja Halsebakk som gudmor.
I løpet av de siste 25 årene har samarbeidet mellom Aas Mek og Sølvtrans vært tett og godt. Så mange som 35 nybygg er levert fra verftet til rederiet. «Ronja Queen» er også det tredje i en serie på syv nybygg som skal leveres frem mot utgangen av 2024.
Nybygget er av verftets eget design, AAS 3002 ST og har et brønnvolum på 3000 m3 fordelt på to fisketanker. Designet er lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, og er spesielt tilpasset for transport av smolt med anløp til smoltanlegg og områder som kan være utfordrende med for stort dypgående.
Fartøyet er utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte. Det er også arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåking rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene, automatisk vaske- og desinfiseringsanlegg for å nevne noe.
Brønnbåten er designet med shelterdekk som gjør det langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk i dårlig vær. Samtidig gir det mer plass for spesialutstyr under dekk.
Oppfyller strengeste krav
Båten er arrangert med innredning og lugarer for et mannskap på 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter.
Videre har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue og trimrom. Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiske håndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalett-system og kloakkrensing i henhold til strengeste krav.
Lasteromsvolumet på 3000 m3 gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.
«Ronja Queen» er utstyrt med RSW-anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system med kapasitet som gir en senkning av temperaturen på ca. 1.2 gr C pr time.
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. Det er i tillegg montert capstans, trommelvinsjer for assistanse ved merdene, samt ankervinsjer og fortøyningsvinsjer.
For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert Aquascan og Vaki fisketellere.
Utstyr:
I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm levert av Maritim Motor, som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg.
Strømproduksjon besørges av to stk Pon Power CAT 3512 C hver på 1550 ekW som er utstyrt med SCR anlegg for eksosrensing som tilfredsstiller IMO TIER III, samt et nødaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 349 ekW.
For best mulig manøvrering er det montert tre sidepropellere fra Brunvoll, en forut på 600 kW og to akter på til sammen 500 kW. Styremaskinen er levert av Kongsberg Maritime.
Dekkskranene om bord er levert av Bergen Hydraulic. Ankervinsj er levert av AS Scan i Danmark. Laste- og lossesystem er levert av MMC First Process. PTG FrioNordica har levert RSW-anlegget.
Innredningen om bord er gjort av R&M Ship Interior. De utvendige dørene er levert av Libra-Plast mens Baggerød har stått for leveransen av de innvendige dørene. Det elektriske arbeidet er utført av Vik Elektro.
Pumper er levert av PG Flow Solutions og Allweiler. Fisketellere er levert av Aquascan og MSD Animal Health Bergen. UV-anlegget samt ozon- og oksygenanlegget kommer fra Sterner AS.
Ventilasjon er levert av Copra Drift, mens Robinet har stått for rørinstallasjonen om bord. Redningsutstyret er levert av Certex, mens Mare Safety har levert MOB-båt og kran. Elektronikken om bord er levert av O. Øverland.
Fartøyet er malt i maling fra Carboline.