MS «Rostein»

Rederiet Rostein AS på Steinshamn i Harøy i Møre og Romsdal fikk 30. juni overlevert en 43 meter lang brønnbåt fra Aas Mek. Verksted AS i Vestnes. Dette er den tiende båten rederiet får levert fra Aas, og verftets byggenummer 159.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brønnbåtene blir bare større og større og aktivitetene tilsvarende høye i Rostein-rederiet, som ledes av Odd Einar Sandøy. Rederiet har spesialisert seg på sortering og båttransport av levende fisk, ikke bare laks og ørret, men også andre fiskeslag som torsk og kveite.

Rostein-rederiet har nylig solgt den gamle «Rohav» til Frøy Sjøtransport, og i tillegg til «Rostein» får rederiet i mars neste år også et søsterskip, som Aas allerede er i gang å bygge på.

Rostein-rederiet har gjennom en årrekke vært med på å utvikle den typen brønnbåter som Aas har spesialisert seg på. Når det siste nybygget blir levert neste år vil Rostein-rederiet ha en flåte på seks brønnbåter med henimot 40 ansatte, som vil operere på hele norskekysten fra Rogaland i sør til Finnmark i nord.

Rederiet har også ambisjoner om å ekspandere til Skottland og Shetland, noe de nye båtene burde være velegnet til. For tiden bygger Rostein AS opp en ny base i Steinshamn, hvorfra alle aktiviteter vil bli styrt.

Hoveddata

Lengde o.a. 43,89 m

Lengde p.p. 40,05 m

Bredde 10,00 m

Dybde i riss 4,70 m

M/S «Rostein» er bygget i stål med overbygg i aluminium, og er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk, sortering, avlusing, bulkføring av fisk nedkjølt med RSW. Skroget er bygget i Latvia ved Riga Ship Yard.

Bruttotonnasjen er på 499 tonn. Lasterommet er på 700 m3 i ett rom.

I bunn forut og akter er det montert hydrauliske brønnluker for sirkulasjon i rommet. For lasting og lossing av levende fisk er det montert et dobbelt vacuumpumpeanlegg med to 6.200 liters tanker og sorterings- og telleutstyr, samt undertrykks lastesystem med FLS video tellesystem.

Lasterommet er tilknyttet et RSW-anlegg med kapasitet på ca. 380.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk til minus 1,5 grader Celcius. Alle systemer, maskineri, overvåking etc. fjernstyres og logges fra broen.

Fisketelleren er levert av Brødr. Wingan AS, Sundlandet. I pumperommet er det montert oksygenkjegler for oksygenering av sjøvann i lasterommet, spesielt ved rundsirkulering/lukket system, avlusing og lignende operasjoner.

For overvåking av oksygeninnholdet i vannet er det installert et oksygenmåleranlegg. Både RSW-anlegget og oksygenkjeglene er levert av Aquaterm, Molde. Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS.

Dekk

På hoveddekk er montert en Palfinger 36 t/m lossekran med tre tonns vinsj, påmonert håv for direkte lossing, samt en 14 t/m Palfinger-kran på poopdekk akter med 1,5 t vinsj. Kranene er levert av Bergen Hydraulic AS. Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, ankervinsjen fra Rapp Hydema og anker og kjetting fra Sotra Marine Produkter.

Nor-Pro har levert branndørene mens båten er oppmalt med produkter fra Star Maling og Lakkfabrikk. Alt brann- og redningsutstyr er fra Erling Haug AS i Trondheim.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Deutz SBV 6M 628 hovedmotor på 1680 hk ved 1000 o/min, som gir båten en fart på 14 knop. Motoren er levert av William Knudsen AS. Den er koblet til et Finnøy gear og propellanlegg. Styremaskinen er en Tenfjord.

Båten er også utrustet med to Petters Marine Hydraulic sidepropellere, en forut og en akter, begge på 250 hk. Hjelpemaskineriet består av to Nogva/Scania aggregatmotorer type DI 12, hver med en ytelse på 320 kW, samt et Nogva/John Deere havneaggregat på 80 kW.

Isolasjonsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Industrier, mens ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo.

Innredning

Innredningen har fasiliteter for fem personer, alle i enmannslugarer, og stor og romslig messe med salong. Byssen har funksjonell innredning med integrerte hvitevarer av høy kvalitet. Videre er det eget storesrom, vaskerom, dusj/wc og garderobe.

R&M Industrier har levert innredningen, bortsett fra dørene som er en Nor-Pro-leveranse. Ventilasjonsvifter er montert for avsug fra bysse og vaskerom, og vifte med varmeelementer for innblåsing av friskluft til innredningen.

De elektriske installasjonene er ved Vik Elektro AS. Broen har operatørposisjoner for manøvrering av fartøyet, fjernstyring av dekkskran, brønnventiler, sirkulasjonspumper, ballastsystem etc. Manøversystemet er levert av Erling Myklebust Mek. Verksted AS.

Elektronikk

Den elektroniske broutrustningen består blant annet av Furuno FCV-611 radar, Skanti GMDSS A1 radiostasjon, og for oppgradering til A2, Furuno FS-1562 MF/HF, Anschütz Gyrostar 2 gyrokompass og Anschütz NP 60 autopilot, to bærbare Tron VHF’er, to Tron 40S nødpeilesendere og Sart radartransponder, Benefon NMT og Nokia GSM mobiltelefoner, Telchart T 2025 kartplotter og Furuno NX-500 Navtex. O. Øverland har installert det elektroniske utstyret.