Det nye aerodynamiske fartøyet representerer et nytt og innovativt design for ekspressbåter.

«Aero 1 Highspeed» og «Aero 2 Highspeed»

Brødrene Aa har i løpet av noen uker overlevert to identiske hurtigbåter til det greske rederiet Attica Holding S.A. Dette er også de to første med det nye Aero-konseptet.

De to hurtigbåtene har fått navnene «Aero 1 Highspeed» og «Aero 2 Highspeed» og er bygget i lettvekt karbonfiber-kompositt. Sammen med byggematerialet skal de aerodynamiske og energieffektive designet bidra til positive effekter for både miljø og driftsøkonomi.

Den lette konstruksjonen skal ifølge verftet bidra til en reduksjon i utslipp og drivstofforbruk. For å ytterligere bedre energieffektiviteten har Attica i tillegg utstyrt fartøyene med solcellepanel. Disse vil generere nok strøm til lys og energiforbruk i de innvendige passasjerområdene.

Hoveddata:

  • Navn: «Aero 1 Highspeed» / «Aero 2 Highspeed»
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 308/309
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 36 m
  • Bredde: 9,7 m
  • Tonnasje: 346
  • IMO-nummer: 9952787/9952799
  • Rederi: Attica Holding S.A
  • Motor: 2x Caterpillar c32 (2x 1091 kW)
  • Gear: ZF 3050
  • Vannjet: KaMeWa S56-4 - Kongsberg
  • Interceptor: Humphree
  • Navigasjon & Kommunikasjon: JRC fra Landor Larsen
  • Brannslukningsutstyr: Notronik
  • Livbåter: Survitec
  • Passasjerseter: West Mekan

- I utfordrende tider holder vi fokus på å tilby førsteklasses sjøtransport for våre passasjerer. Med nye, innovative og mer bærekraftige fartøy representerer dette et fremskritt for øysamfunnene, innbyggerne, gresk turistnæring og økonomi, sa direktør i Attica Spiros Paschalis i forbindelse med overleveringen.

Dette vil gi en betydelig oppgradering av reiseilbudet til de over tre millioner passasjerer som årlig reiser mellom de saroniske øyene i Hellas.

- Vi er veldig fornøyde og stolte av at fartøyene våre snart vil seile i greske farvann, i hendene på en av de største ferjeoperatørene i Europa, sier administrerende direktør i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa.

De nye katamaranene er med på å øke totalkapasiteten på de saroniske rutene betydelig.

De to nye fartøyene er med sine 36 meter i lengde og 9,7 meter i bredde de to første av tre Aero katamaraner. Med full last skal den kunne holde en maksfart på 32 knop. Interiøret er utarbeidet med fokus på komfort, også i tøff sjø. En videreutviklet passasjersalong sikrer luftige oppholdssoner med godt dagslys gjennom store vinduer. En har også sikret god tilrettelegging for bevegelseshemmede, i tillegg til egne soner for sykkeltransport.

Attica-gruppen drifter i dag 32 fartøy og sørger for moderne ekspressbåter i og utenfor Hellas. Selskapet opererer i fire land og har ruter til hele 60 unike destinasjoner. Mellom 71 havner transporterer selskapet over sju millioner passasjerer, en million privatbiler og 400 000 fraktenheter årlig.

Utstyr:

«Aero 1 Highspeed» og «Aero 2 Highspeed» er utstyrt med 2x Caterpillar c32 (2x 1091 kW) hovedmotorer. Vanjettene er fra Kongsberg av typen KaMeWa S56-4. Gear er av typen ZF 3050. Interceptor er fra Humphree. HVAC er levert av Zhongshan LOPE Electrical Ltd, mens oljeseparator-systemet er Wave Miniboss filtersystem.

Sotra Anchor & Chain har levert ankersystemet om bord. Ankervinsj kommer fra MBH av typen 1-AV-12,5-GA. MBH har også levert MOB Båt og daviter. Landgang er levert av Undertun. Sikkerhetssystemer og flåter kommer fra Survitec.

Passasjersetene er fra West Mekan og av typen Cruise Executive. De tre stolene i styrhuset kommer fra Alu Design av typen Alutech 540. Interiørarbeidet er utført av Brødrene Aa og Ortnevik Tre. I byssen er utstyret fra Bergen Storkjøkken.

Navigasjon og kommunikasjonsutstyret er fra Landor Larsen av merket JRC. IAS er levert av MCS mens PA-utstyret kommer fra Zenitel.

For å bedre energieffektiviteten har Attica utstyrt fartøyet med solcellepanel som vil generere nok energi til belysning og de elektriske systemene om bord.