Den nye hybride foringsbåten til Alsaker Fjordbruk, MS «Ritter», er levert fra Heim Maritime.

MS «Ritter»

Heim Maritime i Valsøyfjord har overlevert den nye foringsbåten «Ritter» til Alsaker Fjordbruk. Ifølge verftet baner fartøyet veien for mer miljøvennlig sjøfart.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge verftet setter «Ritter» nye standarder for miljøvennlighet i oppdrettsbransjen. Den 14,95 meter lange og 8 meter brede oppdrettsbåten er en hybrid arbeidsbåt som det er levert en rekke av de siste årene.

 - Fartøyet har hybriddrift der en kan veksle mellom konvensjonell motor og batterisystem. Båten skal gå på Røvær, og dåp blir neste år, sier Kristian Råsberg, samfunnskontakt i Alsaker Fjordbruk, til Kyst.no. 

Med hybridløsningen kan fartøyet også operere stille mens det ligger ved merdkanten, som er bedre for fiskehelsen og det omkringliggende marine økosystemet.

- Dette er spesielt viktig for selskaper som Alsaker Fjordbruk AS, som fokuserer på produksjon av høykvalitets fisk, heter det i en uttalelse fra verftet. 

Heim Maritime holder til i Valsøyfjord i Trøndelag og selv om selskapet har eksistert i bare 3 år, har de et lederteam med lang erfaring innen skipsbygging som går mange år tilbake. 

Hoveddata:

  • Navn: «Ritter» 
  • Verft: Heim Maritime
  • Byggenummer: 5
  • Design: Heim Maritime
  • Lengde: 14,95 meter
  • Bredde: 8 meter
  • MMSI: 258029850
  • Rederi: Alsaker Fjordbruk
  • Motor: Frydenbø
  • Gear: Kumera
  • Propell: Helseth
  • Elektrisk fremdrift: Frydenbø
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Batteripakke: Corvus
  • Styremaskin: PMH
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Kraner: Kverneland Aqua

De har alltid vært engasjert i å levere produkter av høy kvalitet. 

- «Ritter» er resultatet av grundig arbeid fra erfarne håndverkere og ingeniører som bryr seg om å opprettholde den norske skipsbyggingstradisjonen. Heim Maritime AS har som intensjon å levere skip som tåler tøffe forhold og gir optimal ytelse, uttaler verftet.

Utstyr: 

Hybridbatterisystemet i «Ritter» er levert av Frydenbø. Dette systemet består av flere nøkkelkomponenter, inkludert et batteripakke med en kapasitet på 450 kWh, en effektiv elektrisk motor/generator med en effekt på 90 kW, en pålitelig kraftgenerator fra FPT med en kapasitet på 115 kVA, avansert PMS, PMH Pitch-system, girkasser og Helseth propellsystem.

Kumera har levert girkassen til det nye fartøyet. PMH har levert styremaskin, mens FPT har levert hovedmotor og generator. Batterisystemet kommer fra Corvus. BlueCtrl har levert kontrollsystemet. Elektrisk og elektronisk installasjon er gjort av Elmarin. Multi Marine har malt det nye fartøyet. 

Kverneland Aqua har levert kranen om bord. ScaleAQ har levert foringssystemet. Sidethrustere og ankervinsj er fra MBH. Nokkevinsjer er fra Tenfjord. Norac har levert paneler, Libra-Plast har levert dørene mens Promap har levert vinduene. 

Ydra har levert pumper mens Parker har levert hydraulikken.