«AQS Siv» blir omtalt som kystens heftigste dykkerbåt.

MS «AQS Siv»

Maritime Partner har overlevert dykkerbåten «AQS Siv» til AQS. Selskapet har valgt å satse på en stor hurtiggående arbeids- og dykkerbåt, hvor fokusområdene har vært å redusere transittiden betraktelig samtidig som en beholde komforten for mannskapet.

Publisert Sist oppdatert

- Dette fartøyet representerer et banebrytende og nytenkende konsept innenfor arbeidsbåtmarkedet, skriver verftet i en pressemelding. 

AQS AS er en stor aktør og slagkraftig sjøentreprenør som spesialiserer seg på havbruk, men de utfører også alle typer service- og dykkeroppdrag. 

Firmaet har stort fokus på bærekraft og en stor utgiftspost er drivstoff og lange transittider til og fra arbeidslokasjoner. Med sitt nye fartøy «AQS Siv» vil AQS redusere transittiden betydelig og med fem lugarer til mannskapet om bord, vil de kunne ligge ved arbeidslokasjonen over natten. 

Som et ledd i bærekraftstankegangen har det blitt montert en batteripakke på 368 kWt i nybygget. Denne kapasiteten gir mulighet for nullutslipp ved arbeider rundt oppdrettsmerdene, ved ROV-operasjoner og ved notspyling, samt at båten kan ligge ved merden over natten uten å ha hovedmotorer/hjelpemotor i gang. Batteripakken vil sørge for nok strøm til hotellasten om bord.

Hoveddata:

  • Navn: «AQS Siv» 
  • Verft: Maritime Partner 
  • Byggenummer: 2267
  • Design: ALUSAFE CAT 21/Arne Lindstøl
  • Lengde: 21,9 meter
  • Bredde: 7,8 meter
  • MMSI: 259029100
  • Rederi: AQS
  • Motor: Volvo IPS 1050 - J.W. Gulliksen
  • Thruster: SAC240 - Sleipner
  • Propell: IPS - J.W. Gulliksen
  • Generator: Nogva Deere Marine
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Marinelektronikk
  • Brannslukningsutstyr: Novec - Firepro
  • Livbåter: Zodiac - Survitec
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Kran: Palfinger PK33002 - Bergen Hydraulic

«AQS Siv» har designbenevnelsen ALUSAFE CAT 21, designet av Arne Lindstøl fra Lindstøl Skip AS. Dette er det samme skroget som er brukt på ambulansebåtene «The Jensen» og «Liv», som også er levert fra Maritime Partner. Fartøyet er 21,9 meter langt og 7,8 meter bredt og skroget er bygget i aluminium. 

Rederiet har inngått en timecharter-avtale for tjenester til Cermaq Finnmark. Avtalen mellom AQS og Cermaq har fokus på bærekraft, boforhold og arbeidskapasitet i den daglige tjenesten. 

Gode sjøegenskaper og effektivt skrog

Fartøyet tilhører en modellrekke, som har flere bruksområder og fartøytypen har allerede bevist sine gode sjøegenskaper. «AQS Siv» har fått installert WF1050 foilmoduler fra Wavefoil, som er med på å forbedre sjøegenskapene.

- Vi hadde kryssende bølger forfra og fra babord side på Hs 2,5 som skapte store bevegelser av båten. Vi lå i 18-20 knop rundt Hustadvika, fra Ålesund til Kristiansund. Med foilene utfelt var det som å skru på en bryter: bevegelsene ble redusert tydelig og man kjente hvordan foilene holdt båten mer stabil i både stamping og slingring. I tillegg til stor økning i komfort og sikkerhet ombord kan det ikke være tvil om at båten går mer økonomisk, sier Fredrik Pettersen som er skipsfører om bord.

Daglig leder i AQS, Pål Anders Lauvsnes, forteller at byggingen av båten har pågått i tett dialog med prosjektleder fra Maritime Partner under hele utrustningsperioden.

- Resultatet er kystens heftigste dykkerbåt. Med sin fart, imponerende sjøegenskaper og gode bofasiliteter blir dette en fantastisk tilvekst i AQS flåten, sier Lauvsnes. 

Utstyr:

Hovedmotorene av typen Volvo IPS 1050, samt propeller av typen IPS, er levert av J.W. Gulliksen. Generatorer av typen Nogva Deere Marine er levert av Nogva Motorfabrikk. 

Thrustere av typen SAC240 er levert av Sleipner.

Batteripakken om bord er fra Akasol av typen ZEM Energy. Elektronikken om bord er fra Marinelektronikk. Elektrisk installasjon og design er gjennomført av Midsund Elektro. Livbåter av typen Zodiac er levert av Survitec, mens redningsvestene er fra Hansen Protection. 

Brann- og vaskepumper er fra Ydra AS. Brannslukkingsanlegget i maskinrommet av typen Novec er fra Firepro. 

West Mekan har levert passasjersetene mens NorSap har levert stolene i styrehuset. Toaletter er fra Jets. Røropplegget er fra Rørtek. Dører og luker er fra Libra-Plast. 

På dekk er det montert en Palfinger PK33002 kran levert av Bergen Hydraulic. Fartøyet er malt med maling fra Jotun.