MS «Arnøytind»
Nye «Arnøytind» er på alle måter designet og bygd for å drive et effektivt fiske.
«Arnøytind» er byggnummer 47 fra Stadyard på Raudeberg, som nå er overlevert til rederiet Arnøytind AS. Siste finpuss med maling ble gjort hos Stadyards nabo Båtbygg AS, før det ble gjennomført sjøprøver og testturer.
Ifølge Naval Consult, nå NSK Ship Design, som står bak designet av båten, er det gjort en grundig prosess for å minimalisere drivstofforbruket. Både gjennom skrogutforming, propelløsning, drivlinje og varmegjenvinning er det tenkt reduksjon av drivstofforbruk.
Designvalg og innovative løsninger har derfor bidratt til å gjøre denne batterihybride fiskebåten til en drivstoffgjerrig og effektiv fangstmaskin.
Skreddersydd for rederiet
Dette er første fiskebåt av typen NC1250, som er blitt utrustet ved verftet. Og er mer eller mindre skreddersydd for rederiet. Nye Arnøytind har en lengde og bredde på henholdsvis 50 og 12 meter, og er arrangert for enkelt vedlikehold og praktisk drift.
Maskinrommet er i ett, som gjør det lettstelt og at alle vedlikeholdsoppgaver kan gjøres på en effektiv måte. Hovedmotoren er en MAK 6M20C, med seks sylindrer og en effekt på 1020 kW. Utslipp av NOx, CO2 og sot fra denne motortypen er drastisk redusert, opplyser produsenten.
Effektivt fiske med snurrevad
Det er optimalisert for et effektivt fiske med snurrevad og not, og for fangst og frakt av levendefisk i RSW-tank, samt frakt i tubekar.
Komplett fabrikk ombord på Arnøytind er levert av Melbu Systems. Dette er en av deres største leveranser til fiskeflåten. Det er blant annet levert og montert komplett mottak på shelterdekk, full fabrikk med fire sløyemaskiner og utstyr i lasterom for kjøring av fisk i kar.
Frakte levende fisk
Fabrikken og lasterommet er utformet for at man på en effektiv måte skal få lagt sløyd fisk på is i kar.
Lasterommet er nøye utformet for å frakte levende fisk på en skånsom måte, samtidig som de er utformet for å isolere godt for å redusere varmetap fra RSW-kjølt sjøvann. Både fabrikken og garderobeløsningen er utformet for å oppnå god hygiene i fabrikken.
- Vi er stolte av å ha fått utvikle nybåten til Arnøytind AS sammen med rederiet, og vi gleder oss til å se båten i arbeid, skriver Naval Consult/NSK Ship Design.
Naval Consult skal fortsette å utvikle morgendagens fartøy gjennom NSK Ship Design, et selskap med sterk ryggrad og mange dyktige kollegaer.
Utstyr:
«Arnøytind» er utstyrt med en hovedmotor av typen MaK 6M 20 C 749kW ved 900 o/min levert av Pon Power AS, som også har levert hjelpemotoren av typen CAT C32 à 830 ekW.
Propeller er av typen Helseth 4TX650/240-3000 VSD fra Kumera Marine, som også har levert gir av typen KMG-650 2-speed. Kongsberg Maritime har levert styremaskin av merket SR622 FCP og ror av typen FMP1700x3200.
Marine Krimpen b.v. har levert de to thrusterne av typen ZF TT 4001 FP, L-drive ZF .
Akselgenerator er av typen VAR-G fra Elmarin. Elmarin har også levert hovedtavle og batteripakken på 723 kW som er produsert av Corvus.
Av dekksutstyret har MacGregor Triplex levert følgende: 1x Nothaler Triplex 740/425, 1x Notkran Triplex NK-6000, 1x Mellomrull Triplex TRH-123, 1x Ringnål RN-75, 1x Flålegger Triplex NLK-16, 1x Dekkskran Triplex KN-50 samt 1x Fiskepumpekran Triplex KN-16.
Lofoten Hydraulikk har levert følgende: 2x Kombivinsjer CW20-25, 6x Hjelpevinsj AWB7, 1x Slangetrommel HD 15, 1x Slangetrommel FST 16, 1x Hjelpevinsj MW18, 2x Ankervinsjer MBH 1-AV-32K2, 1x Hjelpevinsj AWB1 og 1x Nokkevinsj C30, i tillegg til det hydrauliske anlegget.
Fiskepumpen er fra SeaQuest Systems.
RSW-anlegget på 710 kW, samt levendefiskpumper og Ismaskiner er levert av PTG Frionordica. Ozonanlegget er fra Normex AS. Vakuumpumper kommer fra CFlow. Fabrikken er fra Melbu Systems.
Navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr er levert av Ulvesund Elektro AS som også har stått for elektroinstallasjonen om bord.
Pumper er levert av Allweiler og Flygt Verlo, mens lensevannseparator kommer fra Zimmer AS av typen Victor Minisep CS 0500.
Redningsutstyret er fra Viking Selstad AS. MOB-båt er av typen MARE RB 470 fra Mare Safety AS, mens Palfinger har levert MOB-davit av typen NPDS 1300H. Brannslukkingsanlegget i maskinrommet er av typen Novec, mens slokkeutstyret i batterirom er av typen Inergen, begge levert av Sentronik som også har levert øvrig brannslukkingsutstyr om bord.
Anker og tilhørende kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain. Arbeidsluftkompressor er fra Atlas Copco Kompressorteknikk AS. Starteluftkompressor består av 2x Sperre HL2/90A fra Sperre Industri AS.
Landgangen er fra Gurskøy AS mens Luminell har levert flombelysningen.
Båtbygg har stått for maling av «Arnøytind» med maling fra Jotun. Utvendige dører er fra Libra-Plast mens Bohamet har levert vinduene. Toaletter og sortvannsanlegg er fra Jets Vacuum.
Innredningen er levert av Maritime Montering.