MS «Astrid» ble levert til Astrid Fiskeri AS i august.

MS «Astrid»

Karstensens Skibsvært i Skagen har overlevert «Astrid» til det danske rederiet Astrid Fiskeri AS. Det nye fartøyet erstatter et annet fartøy med samme navn.

Publisert Sist oppdatert

Det nye fartøyet er 91,8 meter lang og 17 meter bred og ble levert i august. I tillegg til nye «Astrid» eier selskapet også «Astrid-Marie» som seiler under svensk flagg.

Fartøyet er designet av verftet selv i tett samarbeid med rederiet hvor alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å passe både eierne og mannskapets spesifikke krav. Det er satt fokus på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet i tillegg til fangsthåndtering, lagringsfasiliteter og optimalisering av drivstofforbruk.

Skroget til «Astrid» er bygget i stål med sammenhengende dekk.

En egen kino har man gjort plass til på det nye fartøyet.

Fartøyet er utstyrt med 13 RSW-tanker med en kapasitet på inntil 3225 m3.

Hoveddata:

  • Navn: «Astrid»
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 455
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 91,8 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 4697
  • IMO-nummer: 9919759
  • Rederi: Astrid Fiskeri AS
  • Motor: Wärtsilä 12V31
  • Gear: Wärtsilä SCV 112/2-PDC68
  • Propell: Wärtsilä 4G1190, d4800 mm
  • Generator: 2x Caterpillar C32
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Simrad, Furuno, Scanmar
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

For å gjøre det mest mulig komfortabelt for mannskapet er lugarene plassert så langt unna propellen som mulig. Det er også gjort en rekke andre grep for å redusere støyen om bord. Ifølge viser støymålinger nivåer langt under krav og anbefalinger.

Fartøyet er utstyrt med den hovedmotor som yter 7320 kW. Den har videre en akselgenerator på 3300 kW. For å produsere ekstra elektrisk kraft er «Astrid» videre utstyrt med to hjelpemotorer som produserer 940 kW hver. I tillegg er det montert et havneaggregat på 500 kW.

Under fiske, når vinsjesystemet er i bruk, vil akselgeneratorene kobles inn og elektrisk kraft vil tilføres derfra. Alle elektriske kraftsystemer styres av fartøyets DEIF Power-Management-System.

Elektrisk kraftsystem er montert for glidefrekvens (60-50 Hz), ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS renstrøm statisk forsyning/omformer for 230 V. Dette gjør det mulig å redusere omdreininger på hovedmotor og propell med 17 %.

Utstyr:

MS «Astrid» er utstyrt med hovedmotor fra Wärtsilä av typen 12V31, 7340 kW. I tillegg har hun 2x Caterpillar C32 hjelpemotorer og 1x Caterpillar C18 havnegenerator.

Wärtsilä har også levert propell av typen 4G1190, d4800 mm, gir av typenSCV 112/2-PDC68, samt SCR-system. Akselgenerator er av typen Marelli MJRM 710.

MacGregor Triplex har levert kranen akter

Ror og styremaskin er levert av Kongsberg, mens Brunvoll har levert to thrustere à 1400 kW.

Kongsberg har også levert vinsjene om bord. De består blant annet av to trålvinsjer (97 t), 2x nottromler (140 t), to nottromler (100 t), 2x snurpenotvinsj (40 t), fortøyningsvinsjer og ankerspill.

MacGregor Rapp har levert kabeltromler, fiskeslangtromler og elektrisk fiskepumpe. MacGregor Triplex har levert snurpeutstyr bestående av nothaler av typen Triplex 1020 elektrisk. Notkran av typen KNR-120 og notkran av typen KNR 75. På fordekk står det en MacGregor Triplex KN-75.

Trålblokker kommer fra Brødrene Markussen, mens anker og kjetting er levert av Max Fodgaard.

RSW-systemet er levert av PTG FrioNordica med sirkulasjon- og kondensatorpumper fra Bombas Azcue. Aktuatorer er fra Eltorque.

Komplett tankvaskeanlegg er levert av HL.Skjong AS.

Toalettsystemet kommer fra Jets.

Maritime Montering har stått for innredningen om bord, med møbler fra Ekornes. I styrhuset er det stoler fra NorSap av typen 1600. Utstyret i byssen er levert av BeHa Norge. Elektronikken om bord er fra Simrad, Furuno og Scanmar hvor Sea Mech har levert komponentene fra Simrad. Monitorer er fra Hatteland og Olorin.

Redningsutstyr er levert av Viking.

I maskinrommet er det hovedmotor fra Wärtsilä