
MS «Skandi Carla»
Aukra Industrier AS overleverte 11. juli sitt byggenummer 102, et såkalt flerbruks offshore service-skip, til District Offshore ASA i Austevoll. Skipet er av typen MT 6002 og designet av Marin Teknikk i Tjørvåg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er beregnet for ROV-operasjoner, og er i den forbindelse utstyrt med en 50 tonns offshore-kran.
«Skandi Carla» er bygget for i hovedsak å kunne utføre undervannsoperasjoner og for å kunne benyttes til kartleggingsoppgaver på havbunnen, såkalte survey-tjenester. Det er leiet ut til selskapet Fugro-UDI, et selskap i den verdensomspennende Fugro-gruppen som har spesialisert seg på ubemannede undervannsfarkoster, survey, geofysikk, geoteknikk og støttetjenester for konstruksjonsarbeider på havbunnen over hele verden.
Distrtict Offshore har tidligere leid ut spesialskipet «Skandi Inspector» til samme befraktere. Det utviklet seg et tett og godt samarbeid med basis i dette skipet, som nå føres videre med «Skandi Carla». Verdien av denne kontrakten er på en kvart milliard kroner.
District Offshore vil med det nye skipet ha en flåte på 14 moderne offshore serviceskip/forsyningsskip. Selskapet har en kontraktsportefølje på ca. 2,75 milliarder kroner.
Denne type skip er konstruert for dieselelektrisk drift, som sammen med andre tekniske løsninger gjør at skipet har vesentlig lavere brennstofforbruk enn andre og lignende skip. De skipene som hittil er levert av denne typen, er svært godt mottatt i markedet.
I tillegg har skipet et meget stort og velutrustet boligkvarter for hele 80 personer, samt et dobbelt dynamisk posisjoneringssystem fra Kongsberg Simrad. Det er derfor velegnet til å utføre operasjoner som krever bruk av fjernstyrt, ubemannet undervannsfarkost (ROV).
For en gangs skyld er skroget bygget i Norge, i flere seksjoner på ulike steder. En av leverandørene har vært Salthammer Båtbyggeri AS.
Skipet måler 4.200 bruttotonn og 1.200 nettotonn. Tankkapasitetene er 1.100 m3 brennolje og 1.068 m3 ferskvann.
Maskineri
«Skandi Carla» er som nevnt utstyrt med et diesel-elektrisk fremdriftssystem, der hovedfremdriften besørges av to fix-pitch kontra-roterende propeller av type Ulstein Aquamaster Contaz 15. Propellanlegget er tilkoblet hver sin elektromotor fra Siemens av type 1LL1567-6 på 2.200 kW ved 1.200 o/min.
Skipet er videre utrustet med en sidepropell forut samt en oppheisbar fix-pitch azimuththruster også montert i forskipet. Kraftstasjonen i det diesel-elektriske anlegget består av fire Caterpillar type 3608TA dieselmotorer, som hver yter 2.530 bkw ved 900 o/min. Dieselmotorene er tilkoblet hver sin ABB generator. Nød- og havneaggregatet drives av en Caterpillar 3408T dieselmotor på 400 bkw, som er tilkoblet en Caterpillar generator på 462 kVA.
Hele pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS, kompressorene fra Sperre og Lønsethagen Industrivare AS og separatorene fra Alfa Laval og Helisep.
Maskinromsisoleringen er utført av R&M Industrier, som forøvrig har levert komplett innredningspakke. I tillegg til viftene er ventilasjonsanlegget fra Miljø-Teknikk, mens kjelene er en Pyro-leveranse. Tanknivåene holdes under oppsikt av et anlegg fra ABB, og maskinrommet er brannsikret med et CO2- anlegg fra Unitor. Helikopterdekket er levert av Hydro Marine Aluminium.
Dekk
Det meste av dekksmaskineriet er elektrisk drevet og levert av Rauma Brattvaag. Utrustningen består blant annet av to 10 tonns capstans, en 50 tonns kombinert ROV- og lastekran, samt tre andre kraner. Kranleverandører har vært Hydramarine, Abas og Aukra Maritime.
Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium. Branndørene er fra Nor-Pro og plastdørene fra Libra. Anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping, og rister og leidere fra Rister & Trading AS.
Sikkerhetsutstyret består blant annet av Maritime Partners MOB-båt, som henger i en davit fra Umoe Shat-Harding. Redningsflåtene er av type Viking, levert av Mare Safety. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling. Antigroesystemet er av fra Interyards. Katodisk beskyttelse er fra Jotun.
Innredning
Innredningspakken er fra R&M Industrier AS, som har benyttet Fibo-panel i våtrom. Dagrommene er elegant utstyrt med møbler fra Contract Møbler, Gjerset Møbelverksted og Georg Eknes Industrier. Bysseovnen er levert av Maritime Partner, og vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum. Kloakkrenseanlegget er levert av Christen Dale & Co. AS.
De elektriske installasjonene er utført av ABB Installasjon AS. På broen er styrehusstolene fra Maritime Partner.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og installert av Oddstøl Elektronikk AS, og består bl.a. av en Furuno FAR-2835S og en Furuno FAR-2825 radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, tre Anschütz St. 20 gyrokompass, TBC autopilot og vaktmottaker, Furuno DS-70 logg, Fugro Seastar DGPS, Skanti MF/HF GMDSS A3, Sailor VHF Nera Saturn B Inmarsat B og TBC Inmarsat C.
Vedlikeholdssystemet er fra Tero Marine.