Nye MS «Ragnhild Hatland» ble levert til rederiet Hawi og skipper Remi Hatland mot slutten av januar.

MS «Ragnhild Hatland»

Båt og Motorservice har utviklet en ny serie fiskefartøy. Første fartøy i serien, Ragnhild Hatland, er nå overlevert til rederiet Hawi AS fra Rørvik.

Mot slutten av januar forlot MS «Ragnhild Hatland» kaia til Båt og Motorservice ved Langsundet utenfor Rørvik. Ny eier av fiskebåten er rederiet Hawi AS, med Remi Hatland fra Rørvik som skipper og hovedeier i selskapet. Medeier er Nils A. Williksen, som også er medeier i båtverftet.

Ny serie fiskebåter

Kursen ble satt mot Moskenes i Lofoten for å montere fabrikk hos Latech. Deretter bar det innom Svolvær for å ta om bord tau, not og snurrevad. Dette er verftets byggenummer 59, med lengde og bredde på henholdsvis 14,99 og 7,3 meter, samt med en lastekapasitet på 87,8 m3. 

Båten er av serien Vest Njord, som verftet har utviklet sammen med Marin Design. Serien er for øvrig moderne og fremtidsrettet når det kommer til arbeidsforhold, boforhold og fasiliteter om bord. Båten har sju køyeplasser, noe som gir tre køyer til overs ettersom de skal drifte med en besetning på fire.

VETH-propeller

MS «Ragnhild Hatland» har et fremdriftssystem som opprinnelig har blitt brukt på større fiskefartøy. Båten har to separate drivlinjer, både diesel og elektrisk framdrift. Det er plassert to VETH VL-200-propeller i hekken, som kan rotere 360 grader om sin egen akse. JB Systems har sammen med Pon Power levert generatorsett som består av tre Caterpillar C9.3 motorer, ABB-generatorer, SCR-anlegg fra STT Emtech og overvåkning fra ComAp.

Generatorene og batteripakken skal i fellesskap sørge for nok fremdrift av fartøyet, samt effektbehov til annet bruk om bord. Batteripakken er levert og installert av ABB og Viteq AS. 

Dette er verftets første bygg i det grønne skiftet innen fiskebåtsegmentet.

To arbeidsstasjoner

Hoveddata:

  • Navn: «Ragnhild Hatland» 
  • Verft: Båt og Motorservice
  • Byggenummer: 59
  • Design: Marin Design
  • Lengde: 14,9 meter
  • Bredde: 7,33 meter
  • MMSI: 257127930
  • Rederi: Hawi AS
  • Motor: 3x Caterpillar C9.3 - Pon Power
  • Propell: Marine Parts & Propulsion
  • Generator: ABB/JB Systems
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy AS
  • Fabrikk: Latech
  • RSW-anlegg: Tempia
  • Kraner: Copma
  • Styrhusstoler: NorSap
  • Elektrisk installasjon: Viteq

Styrhuset er godt utrustet med det nyeste innen maritim elektronikk. Navy AS har prosjektert og levert broløsning med konsoller, integrert med navigasjon, kommunikasjon/GMDSS A2, kameraovervåkning, entertainment samt fiskeletingsutstyr SY50 Omni sonar, ES80 ekkolodd, CP60 strømlogg og TV80 fangstkontrollsystem fra Simard by Kongsberg. 

På broen er det to arbeidsstasjoner og det er montert opp skjermstyringssystem Navy MultiView, der alle kilder er integrert for å vises på to store 55 tommer. Systemet er satt opp på en slik måte at begge skjermene enkelt kan betjenes uavhengig av den andre.

Lærerik prosess

Alt av dekksutrustning og hydraulikk er levert av Kabelvåg-bedriften Lorentzen Hydraulikk. Det være seg to stykker 8000 kg spesialvinsjer, ankervinsj, rekkemontert Triplex, leggerull, innsekkingsbom, hydraulisk ringnål og HPU. Det er også montert to kraner fra Copma av type 78M3 og 108M2.

Verftet skriver på sin Facebook-side at det har vært en lang og lærerik prosess for både dem, reder og leverandører.- Vi er glade for at det var Hawi AS som vi har hatt denne prosessen med, og all kred til Remi Hatland som turte å tenke alternativt å gå for Veth sine propeller, skriver verftet videre.

Utstyr: 

Generatoren om bord er levert av JB Systems AS mens Viteq og ABB har levert hybridsystemet. Viteq har for øvrig levert den elektriske installasjonen om bord også. Propellene er levert av Marine Parts & Propulsion, mens Sleipner har levert sidepropell. 

Dekksutrustning og hydraulikken om bord er levert av Lorentzen Hydraulikk, øvrig hydraulikk er levert av Tess Rørvik og Moen Industributikk.

Bløgge- og sløyelinje er levert av Latech. RSW-anlegget kommer fra Tempia AS. MMC First Process har levert vakuumanlegget. 

Stoler i styrhuset er fra NorSap, mens dører er levert av Libra-Plast AS. Skipsvinduene er fra Ertec. Møbler om bord er fra Ytre Namdal Snekkeri AS. Leif H. Strøm har levert diverse pumper, mens dekkspumpe er levert av Ydra/Xylen.