«Inter Atlantic» er levert fra Zamakona Yards til Intership

MS «Inter Atlantic»

Brønnbåtrederiet Intership fra Hareid har tatt levering av det første av sine to nybygg, «Inter Atlantic» fra Zamakona Yards Bilbao i Spania.

Publisert Sist oppdatert

«Inter Atlantic» er designet av NSK Ship Design og har en lastekapasitet på 2,200 m3.

Den designet med fokus på fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet.

Det var i august 2022 kontrakten mellom partene ble kjent, og det første stålet ble kuttet i oktober samme år.

Fartøyet, på 72,20 meter, antas å være det første av sin sort som utstyres med dieselmekanisk fremdrift i kombinasjon med 2-speed gir fra Finnøy Gear & Propeller.

Finnøy Gear & Propeller sin 2-speed serie er spesielt utviklet for fartøy med flere ulike operasjonsmoduser, ut i fra lengde på turene, vær og last. I transitt med lastet eller ulastet båt, pent vær og økonomifart, så benyttes LAV-trinnet. For lastet båt i utfordrende vær så benyttes HØY- gir med formål å operere fartøyet med optimalt propellturtall i forhold til effektbehov på propell. I tillegg er giret designet for å maksimere sikkerheten om bord i fartøyet og er derfor utrustet med PTH (Power Take Home) slik at skipet kan operere selv om det utføres service eller dersom det oppstår problemer med hovedmotor.

Hoveddata:

  • Navn: «Inter Atlantic»
  • Verft: Zamakona Yards Bilbao
  • Byggenummer: 802
  • Design: NSK LFC 2200
  • Lengde: 72,2 meter
  • Bredde: 17 meter
  • Tonnasje: 3600
  • IMO-nummer: 9916537
  • Rederi: Intership
  • Motor: MAK
  • Gear: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Kraner: Palfinger
  • HVAC: Teknotherm
  • RSW-kompressorer: PTG FrioNordica
  • Fiskehåndteringsutstyr: MMC First Process

- Vi er glade over å ha blitt valgt til dette prosjektet som ut ifra det vi kjenner til introduserer verdens første 2-speed løsning for brønnbåter, forteller salgssjef, Arne Nogva.

Fiskehåndteringssystemet er levert fra MMC First Process og fartøyet har installert et stort produksjonsanlegg for ferskvann.

Ferskvannsproduksjonen av sjøvann blir gjort gjennom omvendt osmose, med en produksjonskapasitet på 5,000 m3 ferskvann per døgn.

- Ferskvannsbehandling er sannsynligvis en av de mest skånsomme behandlingsmetodene, og det er med stor glede at vi tar levering av enda et nybygg med vårt industriledende oppsett for produksjon og behandling av laks med ferskvann. Videre har vi tre andre brønnbåter under bygging med tilsvarende eller større kapasiteter, sier Ole Peter Brandal, daglig leder i Intership.

«Inter Atlantic» går direkte inn på en fast avtale for et større oppdrettsselskap i Skottland og senere til Canada.

Utstyr:

Hovedmotor er av typen MAK mens generatorene er fra Caterpillar.

RSW-fabrikken er levert av PTG FrioNordica. HVAC er levert av Teknotherm. Dekksmaskineri er levert av Evotec. Kraner er fra Palfinger. Kompressorer er fra Kaeser. Lensevannseparator og sanitærbehandling er fra RWO. Pumper er levert av Azcue.

Eltorque har levert fjernstyrte ventiler. Det elektriske anlegget er fra Elkon.

Fiskehåndteringssystemet er fra MMC Frist Process, mens omvendt osmose er fra Peter Taboda.

Fra interiøret om bord i «Inter Atlantic»